Bursa Malaysia

top_rightads

Wednesday, February 20, 2013

Malaysia Miliki 8 Bln Tong Minyak Di 20 Blok Laut Dalam Luar Pesisir Sabah & Sarawak

9 Rabiulakhir 1434

KUALA LUMPUR, 18 Feb - Malaysia memiliki 20 blok laut dalam luar pesisir Sabah dan Sarawak yang dianggarkan mempunyai rizab bersamaan lapan bilion tong minyak, kata Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Petronas Tan Sri Shamsul Azhar Abbas.

Daripada 20, 13 sudah pun diluluskan menerusi kontrak perkongsian pengeluaran kepada pelbagai peserta industri minyak dan gas, katanya semasa ditanya mengenai peluang-peluang eksplorasi dan pengeluaran di laut dalam di Malaysia dalam artikel bertajuk "National Treasure" dalam isu pertama buku "The Oil and Gas Year Malaysia 2013" yang dilancarkan di sini Isnin.


Beliau berkata setakat ini, 38 telaga eksplorasi digerudi di kawasan laut dalam dengan 14 penemuan dicapai.

"Kami mempromosikan baki tujuh blok laut dalam kalangan peserta laut dalam, termasuk syarikat minyak utama dan antarabangsa dan pada masa yang sama meningkatkan terma fiskal blok-blok ini."

Mengenai gas, beliau berkata bagi mengekalkan kedudukan Malaysia sebagai penggiat gas asli cecair (LNG), Petronas melaksanakan beberapa projek domestik dan antarabangsa.

"Dalam negara, kami meluaskan kompleks LNG sedia ada di Bintulu menerusi projek Train 9. Sebaik siap, Train tambahan ini akan meningkatkan kapasiti pengeluaran kompleks LNG kepada 29.3 juta tan setahun berbanding 25.7 juta tan pada masa ini.

"Di peringkat antarabangsa, Petronas semakin meningkatkan gas tidak konvensional kepada LNG portfolio.

Maklumat lanjut: BERNAMA

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...