Bursa Malaysia

top_rightads

Monday, February 25, 2013

Kerajaan Sasar 10 Juta Rakyat Peroleh Pendapatan Lebih RM2,000 Menjelang 2020

15 Rabiulakhir 1434

IPOH, 24 Febuari 2013 Kerajaan menyasarkan seramai 10 juta rakyat bakal memperoleh pendapatan lebih daripada RM2,000 menjelang tahun 2020 menerusi program transformasi ekonomi, kata Menteri Kewangan Kedua Datuk Seri Dr Ahmad Husni Hanadzlah.

Menurutnya, sehingga kini jumlah rakyat berpendapatan lebih daripada RM2,000 ialah seramai 5 juta orang dan beliau yakin angka itu akan meningkat dan mencapai sasaran.

"Kita sasar GNI (Pendapatan Negara Kasar) mencatatkan RM1.7 trilion pada 2020.

"Di bawah program transformasi ekonomi, kerajaan bukan hanya menumpu kepada kepada ekonomi pendapatan rendah, kita juga menumpu kepada kepada ekonomi pendapatan tinggi, ini menunjukkan pendapatan pekerja-pekerja di negara ini akan meningkat," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Pasar Awam Tanjung Rambutan di sini, hari Ahad.

Ahmad Husni yang juga Anggota Parlimen Tambun berkata kerajaan akan mengubah ekonomi negara untuk mencapai pertumbuhan yang lebih tinggi dengan menumpukan kepada pengeluaran daripada teknologi.

"Bagaimanapun, sebilangan besar tenaga manusia masih diperlukan untuk pengembangan ekonomi, walaupun tumpuan kepada teknologi," katanya.

Maklumat lanjut: BERNAMA

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...