Bursa Malaysia

top_rightads

Saturday, October 27, 2012

Peluang Kekayaan Dalam Industri Ternakan Binatang Qurban

11 Zulhijjah 1433

Berita tentang kekurangan bekalan daging qurban sebenarnya memberikan suatu lembaran baru dalam dunia perniagaan. Ini lebih-lebih lagi dengan langkah kerajaan Australia yang mengenakan syarat baru dari segi penjualan binatang qurban yang dibawa masuk ke negara ini, iaitu perlu disembelih di rumah sembelihan yang dietapkan.

Melihat kepada corak dan suasana masyarakat Islam di negara ini, peraturan tersebut dilihat tidak dapat diterima sama sekali kerana ianya bakal meningkatkan kos dan bakal melenturkan semangat ukhuwah di kalangan penduduk setempat yang melaksanakan ibadat di tempat masing masing.

Namun begitu secara tidak sedar bahawa permasalahan ini telah memberikan suatu peluang perniagaan yang amat baik bagi industri penternakan binatang qurban. Rakyat malaysia terutama umat Islam seharusnya merebut peluang ini dengan menjalankan perusahaan perternakan secara kecil-kecilan atau sederhana bagi memenuhi keperluan negara. Insyaallah dengan berkat kesabaran dan keikhlasan yang tinggi, bidang ini bakal memberikan pulangan yang lumayan kepada mereka yang menceburinya.

Wallahualam

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...