Bursa Malaysia

top_rightads

Thursday, October 6, 2011

Utamakan Kepentingan Umum Berbanding Kumpulan Atau Individu Tertentu

Kerajaan diharapkan agar mengutamakan kepentingan umum berbanding kepentingan individu atau kumpulan tertentu dalam pembentangan bajet 2012 yang akan datang.Kepentingan umum adalah mewakili sebahagian besar daripada suara rakyat Malaysia. Ini penting kerana rata-rata golongan ini yang paling terjejas dalam kenaikan kos sara hidup pada masa kini.

Setiap inisiatif yang bakal dijalankan perlulah berasarkan dengan konsep ini selaras dengan slogan "Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan. Kesedaran ini adalah penting kerana, setelah sekian lama Malaysia merdeka tuntutan kumpulan-kumpulan tertentu yang sentiasa mempertahankan puak serta persatuan masing-masing sering kedengaran. Implikasinya kekayaan negara selama ini tidak dapat diagihkan dengan sewajarnya rentetan daripada budaya seperti ini yang sudah lama bertapak.

Sebagai contoh, rantaian perniagaan masih lagi dikuasai oleh golongan-golongan tertentu sahaja yang mana seringkali berlakunya manipulasi harga barangan dan perkhidmatan di pasaran yang menyebabkan golongan pengguna terus tertekan walaupun berlakunya pertambahan pendapatan. Pengenalan kedai Rakyat 1Malaysia perlu diperluaskan di seluruh negara.

Kerajaan juga perlu menimbang untuk memasuki rantaian industri hartanah secara aktif bagi membendung spekulasi bahan binaan dan harga hartanah yang semakin tidak munasabah. Pengambilalihan syarikat pengeluar bahan binaan oleh kerajaan dilihat amat kritikal bagi menstabilkan harga pasaran hartanah. Ini termasuklah mengambilalih  kilang pengeluar simen, alatan pembinaan dan sebagainya menerusi syarikat berkaitan kerajaan khas yang ditubuhkan bagi tujuan berkenaan.

Pemberian pinjaman kepada pengguna dilihat kurang berkesan kerana pengguna masih perlu berhutang dengan jumlah yang banyak disebabkan harga hartanah yang tidak munasabah. Kerajaan juga disaran memantau syarikat-syarikat yang membeli hartanah untuk tujuan spekulai dengan memperkenalkan garis panduan tetentu bagi menjaga kepentingan awam. Dengan cara ini sedikit sebanyak keadilan sosial di kalangan rakyat Malaysia dapat ditegakkan.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...