Bursa Malaysia

top_rightads

Saturday, October 22, 2011

Protes "Occupy Wallstreet" : Menuntut Keadilan Sosial Dalam Ekonomi

Bantahan demi bantahan semakin dilakukan oleh pelbagai pihak yang memperjuangkan keadilan sosial dalam ekonomi. Bantahan ini berpunca daripada senario semasa di Amerika Syarikat, Eropah dan sebagainya yang menunjukkan kekuasaan ekonomi hanya berada pada pihak yang tertentu sahaja. Protes yang dinamakan"Occupy Wallstreet" diberitakan mula merebak ke beberapa negara maju yang lain.

Keadaan ini perlu dijadikan pengajaran kepada kerajaan Malaysia dan pembuat dasar agar berani melakukan perubahan transformasi yang berteraskan mengutamakan kemaslahatan umat dan berpaksikan keadilan sosial yang diamalkan dalam Islam. Konsep rakyat didahulukan dilihat sebagai langkah permulaan yang baik dan apa yang penting ianya perlu diterjemahkan di semua peringkat sama ada di sektor awam ataupun korporat yang melibatkan syarikat berkaitan kerajaan dan semua peringkat sosial di dalam masyarakat. Penguasaan kekayaan oleh golongan tertentu sahaja perlu ditangani agar lebih ramai rakyat boleh mempunyai pendapatan dan kekayaan yang sewajarnya.

Bagi rakyat pula, tanggungjawab kita ialah mengelakkan diri dari sifat-sifat keji seperti tamak haloba, gila kuasa, hasat dengki dan sebagainya.Jika ini semua dapat dilakukan, ianya sudah pasti bakal mewujudkan suasana masyarakat yang hidup dalam suasana aman damai dan harmoni di dunia ini.

@MyIktisad

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...