Bursa Malaysia

top_rightads

Sunday, October 16, 2011

Hub Halal Di Selayang Bakal Disewa/Dijual

Pada 24 Ogos 2011 yang lalu, penulis telah mengutarakan isu hab halal di Selayang yang seakan telah terbiar di http://myiktisad.blogspot.com/2011/08/apa-jadi-dengan-wisma-hub-halal-di.html. Namun begitu ketika penulis  ke Selayang pada pagi tadi penulis telah terpandang iklan besar di bangunan berkenaan yang mana bangunan berkenaan telah diiklankan untuk disewa atau dijual.

Maka dengan itu, penulis terpaksa membuat kesimpulan bahawa pelan asal pada bangunan berkenaan untuk dijadikan hub hala tidak akan diteruskan. Penulis mencadangkan agar NGO-NGO Islam yang menitikberatkan soal halal dan haram, yang mempunyai kuasa pendesak agar mengambil inisiatif untuk mengambilalih bangunan berkenaan. Ianya boleh dilakukan dengan menubuhkan sebuah syarikat dan menerbitkan saham kepada NGO-NGO Islam dan individu lain  yang berminat bagi melabur di dalam syarikat berkenaan untuk mewujudkan dana bagi tujuan berkenaan. Ini penting kerana umat Islam seakan sudah tiada masa lagi untuk berhetorik dan berpolitik secara berterusan tanpa disusuli tindakan konkrit bagi memajukan ekonomi umat Islam. Ini penting bagi mewujudkan lebih banyak industri halal yang mana pengguna yang beragama Islam tidak akan berasa was-was lagi bagi melakukan pembelian barang keperluan asas harian.

Produk-produk halal itu juga semestinya berpeluang dipasarkan kepada bukan Islam jika harga yang ditawarkan adalah kompetitif selain menawarkan ciri-ciri kebersihan dan kualiti yang tinggi.

@MyIktisad

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...