Bursa Malaysia

top_rightads

Friday, October 7, 2011

Harga Rumah Yang Tidak Munasabah :Pemaju Amal Taktik ‘Kotor’

"Utusan Malaysia pada  6 Okt. 2011 telah melaporkan bahawa harga rumah yang melambung tinggi sehingga melebihi setengah juta ringgit dilihat seakan fenomena biasa di sekitar Lembah Klang.Jika 10 tahun lepas, rumah teres dua tingkat boleh dibeli dengan harga sekitar RM200,000 untuk kawasan-kawasan di pinggir bandar Kuala Lumpur, kini ia seumpama mimpi.

Harga rumah didapati terus meningkat dengan pantasnya sehingga mencecah angka yang sudah tentu tidak mampu dicapai oleh kebanya kan bakal pembeli yang berpendapatan sederhana terutama golongan muda.
Apakah sebabnya? Adakah ini menunjukkan penduduk di Lembah Klang telah meningkat pendapatan mereka atau ada pihak yang ingin mengaut keuntungan cepat?

Antara kaedah yang digunakan untuk memastikan harga rumah naik dengan cepat ialah menggunakan taktik menyimpan unit tertentu sebelum projek perumahan dilancarkan secara rasmi.Usaha itu mencapai kejayaan berdasarkan kerjasama yang baik antara pemaju dan spekulator untuk melonjakkan harga pasaran.
Mengikut ‘peraturan’ tersebut, jika mahu mendapatkan pilihan terbaik, pembeli terpaksa akur dengan harga yang ditawarkan biarpun pada kadar lebih tinggi.

Perkara tersebut didedahkan oleh Presiden Persatuan Pengguna Subang dan Shah Alam (CASSA), Datuk Dr. Jacob George ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini baru-baru ini."

Bagi penulis pula perkara/taktik seperti ini sudah tidak dapat diselindungi lagi oleh pihak awam. Sebagai contoh di Shah Alam 2, penulis ternampak ada poster memaparkan ada pihak yang menawarkan pembelian unit-unit kediaman secara terbuka dan besar-besaran. Ini adalah salah satu contoh permainan spekulator di pasaran hartanah. Pihak berkuasa perlu turun padang dan memantau perkembangan ini. Zaman duduk selesa di pejabat dan menunggu laporan telah berlalu.

Jika ini tidak dilakukan, sampai bilapun pendapatan rakyat tidak akan cukup menampung kos sara hidup mereka. Ini kerana , kekayaan ini telah dirompak oleh segolongan tertentu yang tamak haloba dan berjiwa kapitalis. Kerajaan perlu masuk di pasaran hartanah dengan menubuhkan  lebih banyak syarikat berkaitan kerajaan(GLC) atau berkerjasama dengan pemaju yang seiring dengan falsafah kerajaan bagi menawarkan lebih banyak rumah mampu milik di negara ini. Kita boleh namakan projek ini dengan nama Skim Rumah 1Malaysia dan tertumpu di peringkat kos rendah dan sederhana.

Sumber-Utusan Malaysia

@MyIktisad

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...