Bursa Malaysia

top_rightads

Saturday, October 15, 2011

Bagaimana Negara Boleh Mencapai Belanjawan Berimbang?

Kerajaan disaran menyasarkan belanjawan berimbang pada tahun-tahun akan datang bagi menguatkan sistem pertahanan ekonomi negara. Ianya boleh dilakukan bukannya dengan mengurangkan jumlah peruntukan, tetapi memastikan agar segala proses perolehan dan perbelanjaannya diperolehi pada harga yang kompetitif. Ini bermaksud tiada ruang bagi golongan yang mengaut keuntungan berlebihan bagi setiap usaha dan inisiatif yang dijalankan oleh kerajaan. Ini termasuklah pembangunan infrastruktur negara di seluruh kawasan. Gejala rasuah perlulah dibendung secara besar-besaran.

Belanjawan berimbang bermaksud jumlah belanjawan yang dirancangkan adalah bersamaan dengan jumlah pendapatan yang disasarkan oleh negara dalam suatu tempoh.Kerajaan juga boleh memulakan inisiatif ini pada tahun 2012 dengan memperkenalkan perbelanjaan berimbang. Ianya menerusi kaedah yang memastikan setiap perbelanjaan yang dibuat adalah tidak akan melebihi daripada pendapatan negara. Ianya boleh dimulakan di sektor-sektor awam yang mana setiap perbelanjaan perlulah mengikut keperluan sebenar dan mengamalkan dasar mendahulukan yang perlu didahulukan,dan dikemudiankan bagi yang kurang perlu. Setiap perbelanjaan perlulah disalaurkan kepada aktiviti-aktiviti yang produktif.

Jika ini dapat dilakukan ianya bakal menguatkan sistem pertahanan ekonomi negara yang mana ianya bakal menaikkan rezab dan mengurangkan kebergantungan kepada hutang. Penulis yakin kita mampu melakukannya.

@MyIktisad

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...