Bursa Malaysia

top_rightads

Monday, October 24, 2011

Kerajaan Disaran Mewujudkan Bandar Madani Di Kuala Lumpur

Jika kewujudan "ChinaTown" dan "Little India" telah diiktiraf di Malaysia, sudah sampai masanya kerajaan menimbang bagi memperuntukkan suatu kawasan di Kuala Lumpur sebagai Bandar Madani. Bandar ini merujuk kepada bandar yang berteraskan bebas daripada unsur-unsur terlarang di dalam Islam seperti pusat hiburan yang melalaikan, bebas daripada unsur-unsur makanan tidak halal dan sebagainya. Dengan kata lain konsep "halalan toyyiban" menjadi teras utama bandar berkenaan.

Kewujudan bandar ini dilihat sebagai salah suatu usaha bagi mendidik masyarakat menjadi masyarakat yang lebih bertamadun dan bebas daripada masalah sosial. Ianya lebih daripada usaha mempromosikan kehidupan masyarakat Islam dan Melayu yang lebih progressif dan menjadi contoh kepada yang lain. Sesungguhnya belum ada bandar yang sedemikian di Kuala Lumpur walaupun bandar-bandar lain bagi masyarakat dan agama lain telah diiktiraf kewujudannya.

Antara kawasan yang boleh dipertimbangkan untuk tujuan berkenaan ialah di kawasan sekitar tapak Penjara Pudu yang bakal dibangunkan tidak berapa lama lagi. Jika ini dapat dilakukan, barulah jelas menunjukkan suasana kehidupan masyarakat Malaysia yang berbilang kaum dan agama di Kuala Lumpur.

@MyIktisad

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...