Bursa Malaysia

top_rightads

Saturday, October 8, 2011

Ke Arah Melahirkan Rakyat Berpendapatan Boleh Guna Yang Tinggi

Memiliki rakyat berpendapatan tinggi agak mudah dilakukan. Salah satu caranya ialah dengan meningkatkan skim gaji kakitangan awam dan swasta dan juga melaksanakan konsep gaji minima di Malaysia. Namun jangan  kita lupa, bahawa mempunyai pendapatan yang tinggi adalah tidak bermakna jika hampir kesemua pendapatan berkenaan hanya cukup-cukup untuk menampung kos sara hidup yang tinggi.

Kos sara yang tinggi antaranya disebabkan oleh pembelian rumah kediaman yang harganya terlalu mahal di pasaran, kos pengangkutan yang tinggi, pendidikan anak-anak yang semakin kritikal, utiliti, petrol, kesihatan dan sebagainya. Faktor-faktor seperti ini akan terus menjadi duri dalam daging jika tiada sesiapapun dikalangan pembuat dasar melihat isu-isu berkenan untuk ditangani.

Antara punca-puncanya ialah rantaian kitaran perniagaan hanya dikuasai oleh sebilangan pihak yang tamak haloba. Kita pernah melihat isu-isu seperti kekurangan bekalan minyak masak, tepung , ayam , ikan dan sebagainya. Ada pengeluar yang sanggup membakar anak-anak ayam bagi mengekalkan harga yang mereka mahukan. Namun isu berkenaan seolah-olah sudah hilang apabila kerajaan masuk campur di dalam pasaran dengan melantik syarikat berkaitan kerajaan yang juga bertindak sebagai pembekal. Ini termasuklah contoh oleh SimeDarby dengan mengeluarkan minyak masak berjenama ALIF dan juga pengambilalihan syarikat pengeluar gula MSM oleh Felda. Sesungguhnya kaedah campur tangan di dalam pasaran oleh kerajaan  sedikit sebanyak dapat menstabilkan bekalan dan mengelakkan manipulasi oleh golongan yang tamak haloba.

Oleh yang demikian, sudah sampai masanya kerajaan meneruskan usaha besar besaran untuk memerangi ketidakadilah di dalam rantaian perniagaan. Jika ianya tidak dilakukan, sampai bilapun ianya tidak akan memberikan hasil yang baik kepada rakyat. Tidak ada gunanya rakyat berpendapatan tinggi, jika ianya hanya mampu memberikan nilai yang sedikit kepada rakyat untuk membelanjakannya, sedangkan ada pihak yang terus menerus membuat untung berlebihan atas jerit perit rakyat jelata.

@MyIktisad

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...