Bursa Malaysia

top_rightads

Saturday, October 8, 2011

Adakah Bajet 2012 Mampu Mengekang Penyangak Hartanah ?

Langkah kerajaan meningkatkan pengeluaran rumah mampu milik pada belanjawan tahun hadapan dilihat bakal mengurangkan sedikit sebanyak tekanan kepada rakyat yang belum memiliki rumah. Selain daripada itu kerajaan juga mengenakan cukai kepada mana-mana hartanah yang dijual dalam tempoh tertentu juga dilihat sebagai salah satu usaha mengekang spekulasi harga hartanah.

Namun begitu siapa yang dapat memberi jaminan bahawa golongan sasar akan mendapat rumah mampu milik berkenaan. Selalunya pihak penjawat awam yang bertugas hanya mampu menilai berdasarkan dokumen slip gaji atau percukaian. Bagaimana pula yang tidak mempunyai slip gaji, yang mendakwa dirinya hidup susah, tetapi mempunyai perniagaan dan mampu membeli kereta mewah? Bagaimana untuk menghalang golongan ini dari terus mengambil kesempatan?

Walaupun agak sukar, diharapkan pihak yang terbabit terus memantau keadaan seperti ini. Pelbagai kaedah penilaian perlu dicari agar golongan sasar tidak terus tercicir daripada inisiatif kerajaan untuk membantu mereka.

@MyIktisad

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...