Bursa Malaysia

top_rightads

Thursday, October 20, 2011

Penjawat Awam Jangan Angkuh: Kesian PM

Bila melihat gelagat pegawai kanan yang memberi reaksi terhadap aduan seoarang isteri yang suaminya dipenjara akibat masalah insolvensi di Buletin Utama semalam, penulis tiba-tiba terasa amat meluat sangat-sangat. Pada malam ini pula, presiden Persatuan Pengguna Islam yang ditempelaknya semalam mengemukakan cabaran kepada beliau agar bersemuka.

Gelagat pegawai kanan berkenaan amat berlawanan dengan amalan dan halatuju yang sedang dipelopori oleh Perdana Menteri(PM), Datuk Sri Najib Tun Razak yang sering bergelumang ke sana ke sini bersama rakyat untuk mendengar dan merasai penderitaan dan keperitan rakyat. Walaupun masih banyak yang perlu dilakukan, sekurang-kurangnya Perdana Menteri kini sedang  dilihat sedaya upaya cuba merasai setiap nadi rakyat. Sepatutnya pegawai berkenaan perlu respon dengan cara yang lebih berhemah dan bukannya membidas dan melenting tak tentu pasal.

Agak kasihan kepada PM yang sering bermandikan peluh berjalan di sana sini bagi bersama rakyat, sedangkan masih ada pegawai kerajaan yang bersikap angkuh. Harus diingat bahawa salah satu punca bebanan hutang individu yang menjurus kepada insolvensi adalah disebabkan langkah kerajaan sebelum Najib menaikkan harga minyak secara membuta tuli dan menaikkan gaji kakitangan awam secara tidak teratur dan tidak berhemah yang menyebabkan kos barang keperluan naik mendadak. Salah seorang yang mendapat manfaat dari kenaikan gaji tersebut ialah pegawai yang angkuh berkenaan. Sepatutnya beliau bersyukur dan bersikap ehsan kepada rakyat atau golongan yang tidak bernasib baik seperti beliau.

Sudah sampai masanya kerajaan memantau dengan lebih kerap akan gelagat pegawai kanan dan ketua-ketua badan berkanun, GLC dan yang sama taraf dengannya agar lebih bersifat ihsan kepada rakyat, pekerja dan pelanggan. Jika tidak, Najib masih berseorangan dalam melakukan transformasi politik, ekonomi dan sektor awam di Malaysia. Jika perlu, cuba semak sama ada mereka-mereka ini satu kapal dengan Datuk Seri atau agen atau golongan dari kapal yang berlainan dengan Datuk Sri bagi mengelakkan unsur sabotaj terhadap usaha yang sedang dilakukan oleh PM.

@MyIktisad

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...