Bursa Malaysia

top_rightads

Saturday, October 1, 2011

Burukkan Negara Bakal Menyebabkan Ekonomi Terjejas

Sejak kebelakangan ini beberapa pihak sering memburukkan negara Malaysia tercinta di negara-negara jiran. Belum sembuh lagi luka apabila salah seorang pemimpin pembangkang di Malaysia yang membuat kenyataan bahawa produk batik Malaysia adalah "jelek" dan menjadi bahan ketawa di negara jiran, timbul lagi kenyataan daripada salah seorang pemimpin pembangkang yang menyatakan bahawa salah satu negeri di Malaysia iaitu di Johor tidak selamat.

Sesungguhnya kenyataan seperti ini tidak perlu timbul sama sekali jika kita sayangkan negara kita. Kita harus ingat, bahawa Malaysia adalah salah satu negara perdagangan yang mana setiap strategi perniagaannya bakal menjadi perhatian negara-negara lain yang turut bersaing. Jika benarlah ini tujuan utamanya untuk menyebabkan ekonomi terjejas dan pada masa itu pihak berkenaan ingin mempolitikkannya unuk berkuasa, maka ianya haruslah ditentang habis habisan.

Para pemimpin politik negara ini haruslah mendahulukan kemaslahatan umat berbanding kepentingan peribadi. Apa gunanya kalau kita dapat memerintah jika keadaan negara dalam keadaan rosak binasa dan sering serta senag diperkotak katikkan oleh negara asing.Sebagai rakyat biasa yang tidak mempunyai apa-apa, kita hanya mampu mempunyai kuasa mengundi bagi memilih parti-parti dan pemimpin-pemimpin yang mengutamakan kepentingan rakyat berbanding dirinya sendiri.Oleh itu mulai sekarang kriteria berkenaan perlulah dipertimbangkan bila tiba masanya nanti tak kiralah di sebelah manapun. Dalam Islam, contoh yang terbaik ialah Rasulullah S.A.W sendiri yang mana, sehingga akhir hayatnya, Baginda masih terfikir akan nasib  umatnya.

@MyIktisad

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...