Bursa Malaysia

top_rightads

Wednesday, October 26, 2011

Isu Terkini Kenaikan Harga Barang : Jom Kurangkan Pembelian

Isu kenaikan harga barang dilihat seolah tidak berkesudahan. Rata-rata ianya disebabkan oleh keadaan di mana permintaan melebihi daripada penawaran. Antara faktor utama ialah, seperti yang pernah dipaparkan di media massa sebagai contoh ialah kenaikan harga ikan disebabkan oleh ikan-ikan telah dieksport ke negara China yang mana menawarkan harga yang lebih baik. Ini disebabkan oleh perkembangan pesat ekonomi di negara berkenaan. Kita yakin situasi yang sama berlaku pada barang-barang keperluan yang lain. Apa yang membimbangkan lagi ialah situasi bencana alam yang makinmenjadi jadi di negara-negara pengeluar makanan asasi.

Tindakan boikot tidak dapat menyelesaikan masalah ini, bahkan ianya mungkin bakal membunuh terus pengusaha-pengusaha yang bakal menyebabkan wujudnya hanya beberapa pengusaha sahaja di pasaran yang bakal menjurus kepada monopoli. Apa yang boleh dilakukan oleh rakyat ialah dengan mengurangkan kuantiti pembelian agar ianya dapat menstabilkan harga di pasaran ke arah yang lebih berpatutan.

Selain daripada itu para peruncit digalakkan mencari sumber barangan daripada pengeluar terus tanpa bergantung kepada pemborong atau orang tengah bagi mengurangkan kos belian barangan untuk perniagaan runcit. Jika ini tidak dapat dilakukan dengan berkesan, tindakan menangguhkan pembelian sesuatu barangan yang kurang perlu juga boleh dilakukan bagi menstabilkan harga barangan dan perkhidmatan di pasaran.


Jika semua pengguna dapat mengadaptasikan kaedah ini , insyaallah permasalahan kepenggunaan dapat ditangani secara bersama tanpa terlalu bergantung kepada pihak kerajaan. Kuasa pengguna dilihat kaedah yang terbaik dalam mengatasi kenaikan harga barangan yang tidak munasabah.

@MyIktisad

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...