Bursa Malaysia

top_rightads

Saturday, October 29, 2011

Himpunkan Sumber Kekayaan Umat Islam

Baru-baru ini telah digerakkan satu himpunan sejuta umat Islam (HIMPUN) yang secara simboliknya menghimpunkan suara umat Islam bagi menyatakan pendirian atas usaha segelintir pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab memesongkan akidah umat Islam. Perhimpunan ini secara tidak langsung telah membuka satu dimensi baru terhadap hak berhimpun dan menyuarakan pendapat yang telah diadakan dengan tertib dan beradab di stadium dan diadakan di stadium secara secara tertutup.

Walaupun perhimpunan ini diperkecilkan oleh pihak-pihak tertentu, ianya sedikit sebanyak juga memberi isyarat yang jelas bahawa ada segolongan dikalangan umat Islam yang menyeru ke arah kebaikan dan menentang segala bentuk kemungkaran di dalam Islam. Kewujudan paksi ke tiga di kalangan umat Islam bakal menjadi kuasa pengimbang terhadap dasar-dasar parti politik Melayu dan Islam di Malaysia.

Namun saya berpendapat bahawa, untuk menjadikan kumpulan ini terus relevan, kekuatan ekonomi dan sumber kewangan juga memainkan peranan. Adalah baik juga jika herakan ini menggerakkan usaha menghimpunkan sumber kekayaan umat Islam di Malaysia ini. Ianya boleh dilalukan dengan menubuhkan sebuah Permodalan Himpun Berhad yang fungsinya menyamai dengan Permodalan Nasional Berhad (PNB). Untuk menghimpun sumber kewangan ianya boleh dimulakan dengan menawarkan amanah saham bernilai  yang boleh dilaburkan serendah RM 1, yang mana nilai berkenaan tidak sama dengan harga "unit trust" yang nilainya berubah mengikut harga pasaran.. Namun permodalan ini perlu ditubuhkan melalui badan-badan bukan kerajaan(NGO-NGO) kerana ia perlulah kekal bebas daripada unsur kuasa politik

Caruman-caruman daripada pencarum kemudiannya perlu dilaburkan di sektor-sektor ekonomi dan kewangan yang selaras dengan konsep halal di dalam Islam. Jika ini dapat dilakukan maka umat Islam tidak perlu gusar atas campur tangan politik dalam menguruskan sumber kekayaan umat yang telah diHIMPUNkan.

@MyIktisad

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...