Bursa Malaysia

top_rightads

Thursday, November 3, 2011

Sejauh Mana Bursa Saham Tempatan Mampu Bertahan?

Sejak dalam tempoh beberapa hari ini prestasi Bursa Malaysia dilihat dalam keadaan tidak menentu. Ianya mungkin disebabkan kebimbangan pelabur terhadap krisis hutang yang sedang melanda di beberapa buah benua.Keadaan sekarang menuntut para pelabur membuat keputusan yang terbaik dari segi pelaburan mereka di pasaran terbuka.

Namun begitu , bagi pelabur-pelabur runcit mereka sememangnya amat berharap agar pasaran terus disokong oleh pelabur-pelabur institusi tempatan bagi terus menstabilkan pasaran. Namun dalam tempoh jangka panjang, ketahanan pasaran masih menimbulkan tandatanya memandangkan krisis hutang yang berlaku di beberapa benua masih belum menunjukkan tanda-tanda akan pulih sepenuhnya bahkan pula mempunyai risiko merebak ke tempat lain.

Sebagai pelabur , adalah menjadi cabaran yang amat hebat untuk membuat sebarang keputusan berkaitan pelaburan pada masa sekarang di mana kadangkala kita melihat seolah-olah pasaran dalam keadaan yang baik dan kadangkala ianya menjunam pula dengan cara yang tidak disangkakan. Walaupun ada dikalangan kita yang bertekat untuk melabur dalam jangkamasa yang panjang dan menikmati pulangan dividen, namun ianya amat menyakitkan hati jika nilai pelaburan kita makin turun ke paras di bawah nilai pelaburan asal.

@MyIktisad

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...