Bursa Malaysia

top_rightads

Sunday, December 4, 2011

Jangan Hanya Pembekal Barangan KR1M Sahaja DiPantau Untuk Mengikuti Ujian Makmal

9 Muharram 1433 Hijrah

Penulis hanya mampu tersenyum sinis bilamana membaca berita yang menyebut bahawa pihak pengurusan Kedai Rakyat 1Malaysia (KR1M) telah mengarahkan semua pembekal produk 1Malaysia menghantar produk mereka untuk ujian makmal berkala.Dalam satu kenyataan berkenaan , KR1M berkata ujian bagi semua 250 produk 1Malaysia yang melibatkan kos RM300,000, akan ditanggung oleh pembekal dan pembuat itu sendiri. Kos berkenaan  tidak akan dibiayai oleh Kerajaan, atau NGO, atau pengurusan KR1M," kata kenyataan itu.

 KR1M berkata pelabelan dan kandungan adalah dua isu berbeza yang boleh berlaku pada sebarang produk, terutama produk yang baru memasuki pasaran, dan mesti diperbetulkan dan diperbaiki, dan tidak diklasifikasi sebagai "tidak selamat" atau berbahaya jika diguna.Sabtu lepas, Kementerian Kesihatan mengumumkan bahawa 13 produk 1Malaysia gagal mematuhi Peraturan Makanan 1985, dan ia telah mengambil tindakan sewajarnya.

Ini adalah susulan serangan bertali arus parti pembangkang terhadap inisiatif berkenaan. Sekurang-kurangnya mereka berjaya menjatuhkan moral para pembekal kedai berkenaan. Bagi penulis ini adalah salah satu usaha sabotaj kepada para pembekal yang rata-ratanya baru mula bertatih dan mendapat peluang menjadi pembekal. Awal-awal lagi golongan ini telah dikenakan syarat yang amat ketat. Sepatutnya mereka diberi sedikit kelonggaran dan setiap ujian perlu dilakukan mengikut kemampuan mereka dan secara beransur-ansur.Yang manjadi nasib malang, rata-rata pembekal ini adalah dari kalangan pihak(yang penulis percaya) atau bangsa yang mengamalkan prinsip halalan toyyiban. Penulis lebih yakin melanggan produk mereka daripada produk yang dikeluarkan oleh pihak yang dengki dan busuk hati .Tahniah penulis ucapkan kepada pemimpin parti politik ini dan penyokong mereka kerana menghalang yang halal dan lebih yakin kepada barangan yang dikeluarkan atas dasar keraguan dari sudut Islam.

Namun begitu, penulis berharap kerajaan juga tidak mengambil sikap berasa gentar untuk menguatkuasakan kajian berkala ke atas pasaraya-pasaraya lain diseluruh negara. Ini tanpa mengambil kira warna kulit pembekal yang terlibat. Isu halal perlu diberi perhatian yang paling serius terhadap barangan yang dibekalkan di pasaraya-pasaraya. Setiap barangan yang tidak mendapat logo halal yang sah perlulah diasingkan dari jualan biasa. Penulis nak tengok apa pula reaksi parti yang mendukung konsep liberal dan paling rasis di dunia ini jika langkah ini dilakukan secara agresif. Sudah sampai masanya soal halal dalam makanan dari sudut pandangan umat Islam tidak lagi dipandang mudah dan sambil lewa.

@MyIktisad

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...