Bursa Malaysia

top_rightads

Tuesday, December 13, 2011

BR1M - Phenomena Baru Melanda Negara

18 Muharram 1433Hijrah

Ketika penulis bercuti dikampung baru-baru ini, satu phenomena baru telah melanda penduduk di kampung penulis. Malahan ianya juga berlaku di bandar-bandar kecil yang mana ianya berkenaan  dengan Bantuan Rakyat 1Malaysia(BR1M) sebanyak RM500 bagi setiap isi rumah yang mempunyai kriteria tertentu.

Rakyat pelbagai lapisan dilihat berpusu-pusu membuat pendaftaran untuk mendapat bantuan berkenaan.Yang membangkang selama ini pula , masih mengekalkan ego hanya menghantar isteri atau wakil keluarga untuk membuat pendaftaran. Dari segi pendapat peribadi penulis, inisiatif ini telah mewujudkan phenomena di luar jangkaan berdanding dengan penambahan subsidi yang lain, kerana ianya dilihat memberi manfaat kepada segenap lapisan rakyat berpendapatan rendah dengan lebih meluas. Namun, penulis berharap agar  kerajaan membuat pertimbangan dengan memberi lebih kelonggaran kepada warga emas yang tidak mempunyai pencen atau berpencen rendah, walaupun mereka mempunyai anak-anak yang sudah bekerja.Ini kerana, anak-anak sudah tentu mempunyai masalah tersendiri dalam menguruskan bebanan keluarga(dalam kebanyakan kes). Golongan ini juga dilihat mencuba nasib dengan membuat pendaftaran.

Sambutan yang luar biasa ini jangan dipandang remeh kerana ianya telah membuktikan bahawa rakyat di segenap lapisan masyarakat sedah mula yakin bahawa slogan 1 Malaysia,rakyat didahulukan bukan lagi hanya sebagai mimpi indah semata, tetapi sudah semakin menjadi realiti di kaca mata mereka. Persoalannya, adakah kerajaan mahu melepaskan sahaja  peluang kepercayaan yang telah mula diberikan?

@MyIktisad

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...