Bursa Malaysia

top_rightads

Saturday, December 3, 2011

KLIA 2 : Itu Harta Bukan Kau Yang Punya.. Ahmad Albab Yang Punya...?

7 Muharram 1433 Hijrah

Emosi penulis agak terusik bila membaca pertikaian secara terbuka di antara syarikat penerbangan AirAsia(AA) dan pengendali lapangan terbang Malaysia Airport Holding Berhad(MAHB) di akhbar hari ini  berkenaan pembinaan KLIA 2. Ini disebabkan oleh beberapa perkara yang tidak dipersetujui oleh AA terhadap spesifikasi pembinaan tersebut yang tidak menepati model perniagaan mereka yeng telah dilakukan oleh pihak MAHB.

Cuma penulis ingin bertanya, KLIA itu milik siapa dan harta siapa? Bukankah pengendali tambang murah lain termasuk dari luar negara pun akan beroperasi di terminal berkenaan?  MAHB perlu melihat keperluan kesemua pengendali dan bukannya AA sahaja.Oleh itu hentikanlah lagak kononnya AA mendapat restu daripada kerajaan atas apa jua tindakan mereka. Ini bakal memberikan rasa mual dan meluat dikalangan rakyat yang berfikiran kritis terhadap layanan istimewa kepada individu-individu korporat tertentu. Apatah lagi PRU dah nak dekat dah ni.Jangan cemarkan imej parti pemerintah.Ataupun persoalannya pengurusan AA berada di kem mana sekarang ini ?Atau adakah pengurusan AA cuba mensabotaj sekali lagi imej kerajaan sekarang yang begitu bergelut dan bersungguh-sungguh mendapatkan persepsi positif dikalangan rakyat?

Kepada MAHB, pertahankanlah dasar anda. Saya amat setuju agar segala pertikaian dibincang secara tertutup dan anda bukannya menunjukkan lagak seperti ahli politik dan hendak mendapat kredit di media massa. MAHB juga perlu mempertahankan air muka kerajaan dan tanggungjawab ke atas sumber dan harta milik rakyat. Setiap pembangunan perlua dibuat untuk kepentingan semua, dan bukannya untuk kepentingan sekelompok individu sahaja kerana...Itu Harta Bukannya Kamu Yang Punya....

@MyIktisad

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...