Bursa Malaysia

top_rightads

Wednesday, December 14, 2011

Masih Ramai Tidak Faham Penggunaan Dinar Emas Untuk Dagangan Antarabangsa-Tun Dr Mahathir

18 Muharram 1433 Hijrah

 KUALA LUMPUR, 13 Dis,2011- Masih ramai yang tidak memahami tentang kepentingan penggunaan dinar emas dalam perdagangan antarabangsa berbanding dolar Amerika, kata bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini.

Beliau berkata ramai yang mempunyai tanggapan bahawa dinar emas boleh dijadikan duit ringgit untuk pembelian semua barang mahupun dalam atau luar negara.

"Sekarang ini, kalau kita beli atau jual barang, kita menggunakan dolar Amerika. Nilainya kadang-kadang turun, kadang-kadang naik yang mana sebenarnya mata wang dolar tidak ada nilai.

"Nilai dolar Amerika ini tidak menentu dan secara tidak langsung akan memberi kesan kepada industri perdagangan negara," kata beliau pada sidang akhbar selepas melancarkan Dinar Emas Larian Sahara 2012 di sini hari Selasa.

Beliau berkata dinar emas akan tetap mempunyai nilai di mana-mana sahaja mengikut berat emas. Oleh itu, kata Dr Mahathir, adalah penting untuk negara menggunakan dinar emas untuk bayaran jual beli dagangan antarabangsa berbanding dolar Amerika.

"Dulu satu aun emas dijual pada US$35 tetapi sekarang dijual untuk US$1,700 dan ini bermakna nilai dolar telah jatuh," kata beliau.


 Sumber-BERNAMA

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...