Bursa Malaysia

top_rightads

Thursday, December 15, 2011

PR1MA : Kerajaan Boleh Campur Tangan Dengan Menyediakan Dana-Najib

19 Muharram 1433 Hijrah


RASAH 13 Dis,2011 - Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak melancarkan Projek Kediaman Mampu Milik Berkualiti Sime Darby Bandar Ainsdale di Labu dekat sini hari ini.Projek itu mengandungi 2,200 unit rumah mampu milik yang berharga antara RM140,000 hingga RM250,000 yang dibina di kawasan seluas 61 hektar.

Pembinaan fasa pertama projek itu yang dibuat secara Sistem Pembinaan Industri (IBS) melibatkan sebanyak 1,420 unit dengan separuh daripadanya adalah hartanah bertanah (landed strata homes).Selain itu, sebahagian unit lagi adalah apartmen studio yang berharga RM140,000.

Najib pada sidang akhbar selepas majlis tersebut menyifatkan projek itu menepati konsep perumahan mampu dimiliki dan berkualiti yang sedang diperjuangkan oleh kerajaan.Katanya, ia akan memenuhi keperluan golongan pertengahan berpendapatan antara RM2,000 hingga RM6,000 yang amat memerlukan rumah dan mereka tak mampu membeli rumah berharga sangat tinggi di pasaran.

"Konsep pembangunan ini iaitu kerjasama antara kerajaan dan swasta melalui perkongsian awam dan swasta akan dapat membekalkan rumah yang berkualti dan mampu dimiliki oleh golongan ini," katanya.

Menurut Perdana Menteri, konsep perumahan seperti itu adalah selaras dengan model perniagaan sosial yang mana pemaju tidak mengaut keuntungan tetapi tidak pula mengalami kerugian.

Pada masa yang sama, ujar beliau, kerajaan boleh campur tangan dengan menyediakan dana pemudah cara bagi menampung sebahagian kos pembinaan prasarana.Najib menarik perhatian, Sime Darby menjadi sektor swasta pertama melaksanakan pembangunan tersebut dan ia akan diikuti oleh beberapa pemaju swasta yang lain secara berperingkat-peringkat.

Tambahnya, Projek Perumahan 1Malaysia (PR1MA) juga sedang dalam proses mengenal pasti lokasi sesuai di seluruh negara bagi membina perumahan tersebut.

Sumber: Utusan Malaysia

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...