Bursa Malaysia

top_rightads

Friday, December 23, 2011

Pemberian Subsidi Diesel Kepada Nelayan Hanya Menguntungkan Tekong Sahaja

28 Muharram 1433

Penulis bersetuju dengan langkah kerajaan yang mengkaji untuk menghapuskan subsidi diesel kepada nelayan atas sebab risiko manipulasi dan penyelewengan. Berdasarkan kepada pengalaman penulis sebagai nelayan, jika ianya turut dinikmati oleh bot-bot pukat tunda, ianya lebih banyak dibolot oleh tekong-tekong semata-mata kerana bayaran kepada kaki-kaki atau pekerjanya hanya berasaskan kepada hasil tangkapan.

Namun jika kerajaan melaksanakan pemberian insentif lain mengikut produktiviti hasil tangkapan, maka hasilnya dapat dinikmati oleh lebih ramai pihak terutama golongan yang hanya mampu menjadi kaki-kaki kepada bot-bot pengusaha berkenaan. Ini seterusnya dapat memberi manfaat kepada umum juga di mana penawaran yang meningkat disebabkan hasil tangkapan bertambah bakal menstabilkan harga ikan di pasaran dimana masalah kenaikan harga ikan di pasar dapat ditangani dengan baik.

Jika ini tidak dilakukan, dikhuatiri pengusaha-pengusaha bot perikanan lebih berminat berurusniaga minyak daripada turun ke laut. Ini bakal merugikan negara kerana menyalurkan subsidi kepada aktiviti-aktiviti yang tidak produktif.

@MyIktisad

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...