Bursa Malaysia

top_rightads

Monday, December 19, 2011

Kedai Dan Pasaraya Lain Tidak Terkecuali Untuk Pemeriksaan

23 Muharram 1433

BERA, 18 Dis , 2011 - Keputusan ujian 200 produk Kedai Rakyat 1Malaysia (KR1M), yang dihantar ke makmal Kementerian Kesihatan bagi memastikan barangan berkenaan selamat dan memenuhi standard ditetapkan, akan diketahui dalam tempoh seminggu lagi.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata pemeriksaan produk itu dilakukan berikutan tohmahan pihak-pihak tertentu yang kononnya barangan keperluan berasaskan makanan yang dijual di kedai itu tidak berkualiti.

Ismail Sabri berkata pihak-pihak tertentu terutamanya pihak parti pembangkang dilihat sengaja mempolitikkan pelbagai perkara dan apa juga tindakan yang dibuat pihak kerajaan termasuk dalam pelaksanaan kedai Rakyat 1Malaysia.

Bercakap kepada pemberita selepas merasmikan Kedai Rakyat 1Malaysia di Kerayong, dekat sini, kerajaan mensasarkan 25 buah kedai seumpama itu dibuka sebelum akhir tahun ini.

KR1M di Kerayong Bera adalah yang ke-24 setakat ini," katanya.

Sumber- BERNAMA

Penulis juga menyambut baik kenyataan menteri berkenaan seperti yang dipaparkan di Buletin Utama TV3 semalam bahawa kedai-kedai dan pasaraya lain juga tidak terkecuali untuk diperiksa berdasarkan akta perihal dagangan. Ini bagi memastikan tiada ada sikap "double standart" diamalkan oleh pihak penguatkuasa.

Suatu aspek yang penulis ingin cadangkan ialah kerajaan perlu bekerjasama dengan JAKIM agar penggunaam logo halal tidak dimanipulasikan oleh mana-mana peniaga. Tindakan yang tegas perlu diambil kepada mana-mana pihak yang memalsukan logo berkenaan.

@MyIktisad

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...