Bursa Malaysia

top_rightads

Sunday, December 18, 2011

Minyak Masak Kitar Semula: Kerajaan Digesa Lebih Proaktif

22 Muharram 1433

Isu minyak masak kitar semula yang baru dihebohkan baru-baru ini bukannya perkara baru. Ianya pernah menjadi isu dikalangan rakyat marhain di Malaysia ini. Cuma, isu rakyat marhain ini, siapalah nak dengar sangat. Namun apabila ada sebuah organisasi yang mendedahkan isu ini ianya menjadi hangat semula.Namun bagi pengguna di rumah, mereka boleh memilih jalan selamat dengan menggunakan minyak masak keluaran syarikat besar seperti Felsa, Sime Darbdan sebagainya. Yang menjadi persoalan ialah makanan yang berada di kedai-kedai makan dan di pasar-pasar malam yang mungkin digunakan oleh para peniaga.

Namun kementerian berkenaan dilihat seolah begitu "defensif" dalam hal yang berkaitan, Justeru itu, kita meminta kementerian berkenaan bertindak lebih agresif dengan menguji kesemua sampel setiap minyak masak yang dijual dipasaran terutama yang menggunakan tin dan plastik sebagai pembungkusnya.

Isu kebajikan rakyat perlu diberi keutamaan berbanding pelindungan yang diberikan kepada pengusaha-pengusaha minyak masak berkenaan. Ini juga berkaitan soal halal dan haram dimana pengitaran minyak masak dari sumber yang bukan halal mengancam hak penguna-pengguna Islam di Malaysia.

@MyIktisad

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...