Bursa Malaysia

top_rightads

Saturday, September 24, 2011

Umat Islam Disaran Mewujudkan Koperasi Di Kariah Masing-Masing

Sekian lama kita semakin terpaksa menerima hakikat bahawa keadaan kehidupan seharian kita semakin kompleks. Pelbagai isu-isu yang timbul yang menuntut banyak kesabaran dan kesungguhan untuk menyelesaikannya secara berhikmah. Salah satunya ialah kenaikan kos sara hidup yang semakin meruncing.

Antara puncanya ialah kegagalan umat Islam di negara ini yang merupakan golongan majoriti menjalankan kewajipan fardhu kifayah. Kita masih bergantung kepada orang lain untuk membekalkan bahan keperluan asas kepada kita. Kita seolah-olah tidak dapat berbuat apa-apa apabila kita disajikan dengan bahan-bahan makanan yang diragui status kehalalannya. Kita hanya mampu megomel dan berasa geram sahaja jika ada ura-ura perusahaan yang dimiliki oleh umat Islam hendak dijual kepada bukan Islam yang mana ianya bakal memjejaskan status "halalan toiyyiban" produk dan perkhidmatannya.

Berdasarkan scenario berkenaan, sudah sampai masanya kita menggunakan kekuatan perhubungan kariah-kariah masjid dan surai di setiap pelusuk negara untuk mewujudkan koperasi masing-masing agar urusan fardhu kifayah berkenaan dapat diwujudkan di setiap kawasan kariah. Antara peluang yang boleh dimanfaatkan ialah dengan mewujudkan ruang sewaan disetiap masjid bagi menjalankan perniagaan atau pasar ketika sembahyang jumaat. Koperasi juga boleh dibentuk serta dipalbagai sumber modalnya dengan skim wakaf korporat yang boleh diwujudkan tabung khas pada setiap kali sesi sembahyang jumaat.

Apabila kekuatan secara kecil-kecilan ini bertambah besar, maka badan ini boleh menceburi perniagaan lain yang lebih besar. Dengan secara tidak langsung ianya bakal melahirkan lebih banyak masyarakat kariah yang mahir dalam perniagaan serta membuka lebih banayk peluang pekerjaan. Yang memilih untuk mencarum sebagai ahli koperasi pula, mereka berpeluang memberi barangan pada harga yang berpatutan dan menepati piawaian halal serta menikmati dividen tahunan.

Penulis yakin, jika ini dapat dilakukan, maka badan-badan ini pada peringkat nasional bakal melahirkan badan  korporat muslim yang disegani dan umat islam tidak perlu bergantung kepada sistem politik semata-mata. Insyallah, kita mampu melakukannya.

@MyIktisad

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...