Bursa Malaysia

top_rightads

Thursday, September 22, 2011

Harapan Terhadap Belanjawan 2012

Menjelang pembentangan belanjawan 2012 yang akan datang, penulis mempunyai beberapa harapan. Antaranya ialah penulis berharap agar cukai pendapatan individu dikurangkan manakala pada masa yang sama berharap agar cukai barangan perkhidmatan ditangguhkan lagi perlaksanaannya. Kenapa perlu ditangguh ialah penulis berharap agar kerajaan mencari alternatif yang lebih adil dan mesra rakyat dalam meningkatkan pendapatan negara.

Selain daripada itu, penulis juga berharap agar kerajaan mengurangkan caruman individu ke dalam KWSP, kerana penulis berpendapat ianya dapat mengurangkan beban penulis yang sekarang ini yang sedang giat membesarkan anak-anak dan dalam usaha membentuksistem keluargaan yang berkualiti. Ianya boleh dilakukan dengan membenarkan permohonan individu-individu yang memohon berbanding dengan cara sebelum ini yang dibuat secara automatik kepada semua pencarum. Ini adalah kerana setiap individu mempunyai keperluan yang berlainan dan adalah lebih adil agar permohonan berkenaan dibuat secara individu.

Kerajaan juga diharap agar memperkenalkan insentif-insentif lain yang mesra kepenggunaan yang boleh memberikan sedikit sebanyak penawar terhadap beberapa isu seperti mendapatkan pembantu rumah, mendapatkan tuisyen tambahan dan pembelajaran sekolah agama Islam yang mana kerajaan boleh menimbang untuk memberikan rebat tertentu. Untuk isu pembantu rumah , kerajaan boleh menimbang memberikat rebat kepada ibubapa yang menghantar anak-anak ke pusat jagaan kanak-kanak bagi mengurangkan kebergantungan kepada pekerja asing.

Untuk tuisyen dan sekolah agama, rebat juga boleh dipertimbangkan bagi membolehkan anak-anak pencarum memperolehi peluang pembelajaran yang sempurna yang mengimbangi keperluan duniawi dan ukhrawi. Jika ini dapat dilakukan , negara bakal menghasilkan lebih ramai rakyat yang bertatarakyat dan bertata susila dan mempunyai mentaliti kelas pertama.Insyaallah.

@MyIktisad

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...