Bursa Malaysia

top_rightads

Tuesday, September 13, 2011

Kerajaan Tak Perlu Tunduk Ugutan Syarikat Besi

Berita perniagaan di Utusan Malaysia hari ini telah memaparkan ugutan sebuah syarikat besi tempatan di bawah naungan salah satu kumpulan perniagaan terkemuka di Malaysia yang mengugut untuk memindahkan operasinya di negara jiran kononnya kos operasi di negara berkenaan lebih murah dan kerajaan pada masa yang sama tidak melindungi syarikat berkenaan. Ini telah menyebabkan lambakan produk yang sama di negara ini yang menyebabkan syarikat berkenaan tidak dapat bersaing.

Penulis tidak bersetuju jika dengan langkah berkenaan , syarikat berkenaan akan memonopoli perniagaan berkenaan dan bekalan besi akan berkurangan dan menyebabkan baha berkenaan lebih mahal di pasaran tempatan. Penulis berpendapat, biarlah mereka mengubah operasi ke sana. Kita tunggu dan lihat selama mana mereka boleh tahan untuk bersaing di sana.

Dalam pada masa yang sama , ketua pegawai eksekutif syarikat yang sama juga mengkritik kerajaan kerana telah melaksanakan Kedai Rakyat 1Malaysia yang mana ianya telah menjejaskan operasi-operasi peniaga-peniaga runcit yang berada dibawah naungan persatuan mereka.

Katanya, kerajaan perlu bertindak adil dengan membekalkan produk harga patut yang sama kepada 30,000 kedai runcit sedia ada. Namun begitu, penulis ingin mempersoalkan , kenapa hanya ingin membela ahli gabungan yang hanya terdiri daripada satu bangsa sahaja. Tidakkah perlaksanaan kedai rakyat 1Malaysia ini telah membantu pengeluar-pengeluar bumiputra dan lain-lain yang selama ini sering diketepikan dan dinafikan hak mereka untuk memasarkan produk-produk mereka? Kenapa sekarang baru nak bising? Kerajaan tidak akan melaksanakan inisiatif ini jika suasana pasaran selama ini sudah berada dalam keadaan adil di mana semua kaum mendapatkan harga yang sama bagi setiap bekalan yang diperolehi. Peluang meletakkan atau memasarkan barangan sepatutnya tidak dimonopoli oleh persatuan-persatuan tertentu sahaja.Apa cerita pula bekalan bahan binaan yang harganya berbeza diperolehi oleh kontraktor berlainan bangsa? Jangan pula bising jika kerajaan terpaksa laksanakan Kedai hardware 1Malaysia pula.

Fikirkanlah. Kita sama-sama rakyat Malaysia mencari makan di bumi bertuah ini. Jika kita mahu dilayan seadilnya, kita juga perlu melayan orang lain seadilnya. Oleh itu berfkir dan bersyukurlah.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...