Bursa Malaysia

top_rightads

Tuesday, September 13, 2011

Perbankan Islam Perlu DiTransformasi Semula

Selaras dengan keperluan dan kepentingan umat Islam di Malaysia yang memerlukan produk-produk yang halal, bank-bank Islam di Malaysia haruslah lebih aktif membuat kajian bagi memperbaiki perkhidmatan yang ditawarkan kepada para  pelanggan. Ini penting bagi membolehkan agar kelebihan produk-produk berkenaan dapat diwar-warkan ke seluruh alam. Produk-produk ini perlulah diterjemahkan melalui prinsip keadilan sosial yang melarang akan sebarang segala bentuk penindasan dan selaras dengan hukum syariah.

Antara kajian yang perlu kita pertimbangkan ialah , kenapa produk-produk kad kredit (termasuk di perbankan Islam) masih lagi menggunakan logo Visa, MasterCard, American Express dan sebagainya? Tidakkah kita berupaya mewujudkan jenama perbankan kad kredit Islam tersendiri yang boleh mengambil peranan yang sama?

Penulis yakin, sudah sampai masanya agar jenama baru seperti ini perlu diwujudkan melalui penubuhan entiti melalui konsortium di kalangan bank-bank Islam yang ada di Malaysia. Sekurang-kurangnya, jika tidak boleh digunakan di luar negara sekalipun, pelanggan dapat menggunakan jenama kad kredit baru ini di dalam negara. Lama kelamaan apabila sampai satu tahap yang tertentu, ianya boleh dilepaskan bersaing dengan jenama konvensional di peringkat global yang telah sedia ada. Dengan itu barulah kita boleh berbangga dengan produk kad kredit berlandaskan Islam yang tulin.

@MyIktisad

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...