Bursa Malaysia

top_rightads

Monday, September 12, 2011

Isu Cukai 6% Telekomunikasi: Kerajaan Digesa Memberikan Lesen Selular Generasi Baru Kepada GLC

Belumpun tamat isu kenaikan yuran langganan tv berbayar, kedamaian rakyat Malaysia sekali lagi diusik dengan berita cukai perkhidmatan 6% yang bakal dipindahkan kepada pengguna. Walaupun untung berbilion ringgit, pemain pasaran masih tidak mahu melaksanakan tanggungjawab sosial mereka kepada rakyat walaupun kerajaan tidak mengenakan yuran yang tinggi bagi mendapatkan spektrum 3G kepada pemain pasaran berbanding di negara-negara lain.

Sudah tibalah masanya kerajaan mengkaji semula polisi tidak membenarkan GLC bersaing dengan pesaing lain di pasaran , kononnya bagi mewujudkan bilangan ahli-ahli korporat di Malaysia. Sebagai contoh TM yang merupakan sebuah GLC di Malaysia telah dipisahkan dengan Celcom. TM ketika ini diberitakan sudah tidak mempunyai lagi lesen 3G sedangkan Celcom Axiata pula seolah-olah cuba lari dari imej GLCnya.

Dengan timbulnya isu ini, maka teranglah lagi bersuluh bahawa ahli-ahli korporat di Malaysia tidak jauh beza sifat tamaknya seperti di negara-negara yang mangamalkan sepenuhnya sistem kapitalis di barat. Malaysia sepatutnya mengadaptasikan acuannya sendiri di mana kerajaan mempunyai hak untuk campur tangan berdasarkan kemaslahatan umat seperti mana yang digalakkan dalam ekonomi Islam bagi menjamin keadilan sosial.

Maka, jika pemain-pemain pasaran sedia ada masih tetap berdegil, kerajaan digesa menimbang semula bagi menganugerahkan kembali lesen-lesen selular generasi baru kepada GLC seperti TM atau mempunyai pegangan Khazanah yang besar seperti TimeDotcom bagi membolehkan kerajaan masuk campur terus ke dalam pasaran. Saya yakin GLC-GLC berkenaan mempunyai lebih kemampuan untuk melaksanakan dasar-dasar kerajaan dengan lebih efektif, dan memberi peluang kepada vendor-vendor kecil terus berpayung kepada mereka.

@MyIktisad

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...