Bursa Malaysia

top_rightads

Tuesday, September 20, 2011

Isu MOU Amah-Berikan Pelepasan Cukai Kepada Ibubapa Yang Menghantar Anak-Anak Ke Taska

Berita keengganan kerajaan Indonesia mengikuti apa yang dipersetujui oleh MOU kedua-dua negara baru-baru ini membuatkan penulis berfikir sesuatu. Penulis berfikir sudah tiba masanya Malaysia mengurangkan pergantungan pada mana-mana negara dalam menyelesaikan sesuatu masalah negara. Polisi memakmurkan jiran perlulah dikaji semula dan direncanakan dalam suasana yang lebih realistik dan dalam keadaan semangat yang lebih saling menghormati antara satu sama lain. Malaysia perlu berlapang dada bahawa, tak semua usaha baik akan mendapat balasan baik dari sesebuah negara yang cuba kita berbuat baik bila mana apabila kita pula berada dalam keadaan kesusahan dan memohon bantuan. Bak kata pepatah Salam tak semestinya dijawab, datang tak semestinya disambut.

Sudah menjadi adat resam dunia, lebih ramai pihak yang suka melihat kita berada dalam kesusahan daripada melihat kita terus makmur. Oleh itu, rakyat Malaysia perlu menjaga keharmonian negara sendiri dan mengurangkan kebergantungan daripada negara lain. Dalam kes MOU ini, kerajaan digesa melupakan MOU ini dan mencari alternatif lain. Antaranya mencuba mendapatkan amah-amah dari negara lain yang sedang bergolak seperti Somalia, selatan Thai dan sebagainya.. Mungkin ramai yang ketawa dengan cadangan ini, tetapi ianya boleh juga difikirkan.Ianya agak sukar kerana, rata-rata calon-calon dari negara berkenaan kurang menggemari pekerjaan sebagai amah .

Atau apa yang lebih penting, kerajaan perlulah memberikan insentif agar penubuhan pusat-pusat jagaan kanak-kanak dipermudahkan dan dibantu dari segi bantuan modal, latihandan diwujudkan di semua peringkat. Ibubapa juga perlu dipertimbangkan untuk diberikan rebat cukai pendapatan jika menghantar anak-anak mereka dipusat berkenaan.

Kerajaan juga mungkin boleh mengkaji mengadakan dasar atau polisi bekerja dari rumah untuk kakitangan awam atau GLC. Langkah awal mungkin boleh dipertimbangkan agar ibubapa dibenarkan bekerja dari rumah sekurang-kurangnya sehari seminggu agar anak-anak mereka lebih mendapat cukup perhatian. Ini boleh dilakukan bagi ibubapa yang mempunyai kemudahan Internet berkelajuan tinggi.

Saya yakin dan percaya, jika kita mahu melakukan, kita boleh melakukan perubahan. Insyaallah.

@MyIktisad

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...