Bursa Malaysia

top_rightads

Thursday, September 8, 2011

Daya Saing Malaysia Meningkat

Bernama telah melaporkan bahawa kedudukan Malaysia dalam Laporan Daya Saing Global 2011-2012 meningkat ke tangga 21 daripada tangga ke-26 tahun lepas, di kalangan 142 negara.
Malaysia berada di kedudukan keenam di kalangan ekonomi Asia Pasifik dan kedua di ASEAN dengan skor 5.08 mata daripada maksimum 7 (72.6 peratus) berbanding 4.88 tahun.
Switzerland mengekalkan kedudukan nombor 1 dengan skor 5.74 mata (82 peratus), diikuti Singapura (5.63), Sweden (5.61) dan Finland (5.47).
Amerika Syarikat (AS) terus mencatatkan penurunan bagi tiga tahun berturut-turut, turun satu lagi tangga ke kedudukan kelima dengan skor 5.43.
Sumber: Malaysia Productivity Corporation

Menurut laporan itu, kemajuan Malaysia memberangsangkan terutamanya dalam tunggak persekitaran ekonomi makro dan institusi, serta dalam beberapa langkah kecekapan pasaran.
"Antara kelebihan daripada prestasi kukuh dan konsisten ini ialah sektor kewangan Malaysia yang cekap dan kukuh — yang berada di kalangan ekonomi paling maju dunia, hanya di belakang Singapura dan Hong Kong — dan pasaran barangannya yang cekap, berada di kedudukan ke-15," kata laporan itu.
Selain itu, situasi ekonomi makro Malaysia telah bertambah baik sejak tahun lepas berada di kedudukan ke-29, walaupun negara terus mencatatkan defisit bajet kira-kira lima peratus daripada keluaran dalam negara kasar.
Dari segi pendidikan tinggi dan latihan (kedudukan ke-38), menambah baik akses kekal sebagai keutamaan memandangkan kadar pendaftaran yang rendah pada 69 peratus (kedudukan ke-101) dan 36 peratus (kedudukan ke-66) bagi pendidikan menengah dan peringkat tinggi, kata laporan itu. - Bernama

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...