Bursa Malaysia

top_rightads

Friday, September 30, 2011

Penunjuk Prestasi Perlulah Seimbang

Kisah sekolah yang begitu mementingkan pencapaian A sehinggakan menyebabkan ada segelintir pentadbir yang menghalang para pelajar lemah dari menduduki peperiksaan UPSR baru-baru ini amat menyedihkan. Ianya boleh dikatakan satu lagi babak menyedihkan dalam masyarakat Malaysia. Apa yang lebih malang ianya berlaku di sekolah-sekolah di luar bandar.

Tanpa bertujuan untuk menyalahkan mana-mana pihak, penulis berpendapat budaya amalan Petunjuk Prestasi Utama atau dikenali sebagai KPI  perlulah difahami sepenuhnya. KPI yang lebih dinamik adalah penunjuk yang mempunyai keseimbangan daripada empat aspek utama iaitu "Financial-Kewangan", "Customer-Pelanggan", "Internal Business Process-Proses Perniagaan Dalaman" dan "Organisational Learning & Growth- Pertumbuhan & Pembelajaran Organisasi".

KPI yang berdasarkan kaitan keempat-empat proses dan dirantaikan pada prinsip "sebab dan akibat" dikenali sebagai "strategy scorecard- kad scor strategi". Ianya berdasarkan kepada konsep "Balance Scorecard " yang sebenarnya dan mempunyai "strategy map".KPI ini adalah lebih dinamik dan merangkumi kaitan diantara setiap aspek utama. Namun begitu "KPI Scorecard" pula selalunya ditetapkan tanpa menjadikan kaitan sesama aspek utama sebagai syarat utama. Ini menyebabkan elemen-elemen tertentu sahaja yang dipilih sebagai penanda aras prestasi. Ini menyebabkan tiada keseimbangan dan menyebabkan risiko penanda aras yang mungkin terlepas pandang seperti tanggungjawab sosial bagi membantu pelajar yang lemah(bagi kes obses kepada A ).

Sehubungan dengan itu sudah tibalah pemahaman tentang konsep KPI ini dipertingkatkan dikalangan penjawat awam.Pemahaman yang agak kurang menyebabkan perlaksanaan penilaian prestasi tidak akan mengimbangi keperluan pelbagai pemegang kepentingan(stakeholders).

@MyIktisad

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...