Bursa Malaysia

top_rightads

Wednesday, April 11, 2012

TM Bakal Meraih Manfaat Daripada IPTV

19 Jamadilawal 1433


Telekom Malaysia Bhd (TM) berada pada kedudukan yang baik untuk mendapat manfaat daripada peralihan kepada IPTV (televisyen protokol Internet) kerana ia telah merangka satu strategi yang baik untuk membina perniagaan Internet dan data, serta melaksanakan dengan baik produk UniFinya.

Kita mengekalkan  cadangan beli kami mengenai TM berdasarkan nilai saksama RM5.90 (sebelum RM5.70) yang lebih tinggi, berikutan unjuran  kenaikan 2% hingga 4% untuk tahun kewangan 2012/2013 .Pertempuran bagi tontonan dan perhatian umum semakin kompetitif di ruang stesen Malaysia IPTV.

Pengendali televisyen kabel berbayar Asia Broadcasting Network (ABN), yang dijadualkan untuk melancarkan perkhidmatan pada suku kedua 2012, dilihat member alternatif kepada Astro, yang dilaporkan memohon semula kepada poenyenaraian semula ke pasaran modal.

ABN mensasarkan 500,000 pelanggan dalam tempoh setahun yang pertama yang mendaftar  dan tiga juta pelanggan dalam tempoh tiga tahun, dan akan melabur RM2 bilion sepanjang 10 tahun bagi meliputi enam juta isi rumah di pasaran

Kemasukan ABN berkemungkinan menjadi ancaman kepada Astro kerana ia bersaing untuk pasaran yang serupa.

Sebagai tambahan kepada ABN, Komunikasi YTL juga dilaporkan akan mensasarkan produk IPTV berdasarkan perkongsian dengan Sezmi Corp, pengendali televisyen berbayar AS tetapi tidak ada sebarang perkembangan terkini dilaporkan buat masa kini.

Kami menjangkakan tema IPTV untuk menangkap selaras dengan usul triple-play dari TM dan Maxis Bhd sebagai jalur lebar menjadi semakin dikomoditikan.

Kita berpendapat kepulangan semula Astro di pasaran modal tempatan menerusi IPO (tawaran awam awal) akan meningkatkan tumpuan industry di dalam industri dan meningkatkan lagi spekulasi  penggabungannya dengan Maxis sekali lagi.

Sementara itu, P1 dan rancangan Maxis tanpa IPTV membuatkan kita tidak berfikir ancaman kepada TM, yang telah menikmati kelebihan penggerak pertama dalam segmen berkenaan.
Kita lihat TM sebagai salah satu cara terbaik untuk memainkan tema pemusatan dan manfaat kepentingan mengaktifkan semula perniagaan talian tetap.

Kami percaya sasaran TM 400,000 UniFi pelanggan menjelang akhir 2012 adalah konservatif kerana ia telah mencapai 80% daripada jumlah pada awal April.

Momentum yang kuat pelanggan mingguan menambah 6,000 daripada suku keempat tahun kewangan 2011 (Q4FY11) tidak hakan  akan memperlahankan potensi pelanggan walaupun datangnya produk saingan dari Maxis , memandangkan TM telah menepati baki sasaran servis yang boleh dilanggan oleh isi rumah iaitus 150,000 hingga 200,000 di bawah perjanjian dengan Kerajaan.

Kami tidak menolak TM mendapatkan kandungan lebih menarik untuk meningkatkan faedah ke atas produk IPTV di dalam memacu pertumbuhan  UniFi seterusnya.

TM juga boleh bertukar lebih agresif kepada kandungan popular untuk mengukuhkan segmen tiga serangkai produknya.

Ia mempunyai lembaran imbangan yang kukuh dan simpan tunainya terus  berkembang dari pelaburan jalur lebar berkelajuan tinggi untuk melekapkan cabaran, ia harus memutuskan untuk membida kandungan, mengatasi inisiatif yang diamalkan  oleh Astro sebagai perkembangan peraturan industri yang lebih memihak.
Strategi ini ibarat cabaran kandungan yang dilaksanakan oleh SingTel pada StarHub di Singapura dalam usaha untuk mengukuhkan perkhidmatan bermain empat serangkai(quad).

Memperolehi kandungan segar akan membolehkan TM secara progresif mengembangkan ARPU isi rumah (hasil purata setiap pengguna) melalui peningkatan -jualan perkhidmatan yang lebih premium dan ianya merupakan kunci untuk mengekalkan  pelanggan dalam tempoh jangka panjang dalam menghadapi persaingan yang kuat daripada pemain sedia ada dan baru.

Perjanjian bersaling dengan Celcom TM membolehkan ia untuk melancarkan pengendali rangkaian maya mudah alih (MVNO) iaitu jenama yang boleh mengubah syarikat kepada pengendali permainan quad.

Memandangkan pertumbuhan pelanggan yang kukuh daripada yang dijangkakan untuk UniFi, kami meningkatkan unjuran pelanggan UniFi kami bagi tahun kewangan 2012 dan 2013 masing-masing sebanyak 26% dan 24% kepada 501,000 dan 741,000 (daripada 399,000 dan 599,000 sebelum ini).

Sumber : OSK Research

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...