Bursa Malaysia

top_rightads

Sunday, August 7, 2011

Malaysia Perlu Memperkasakan Ekonomi Domestik Bagi Hadapi Pelbagai Kemungkinan Krisis Ekonomi Dunia

Mingguan Malaysia hari ini melaporkan bahawa kejatuhan pasaran saham Asia yang disebabkan krisis hutang Eropah dan kelembapan ekonomi Amerika Syarikat (AS) tidak akan memberi kesan buruk kepada kestabilan ekonomi negara

Ianya dinyatakan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Nor Mohamed Yakcop yang memetik bahawa perkembangan tersebut hanya bersifat sementara dan belum ada petunjuk kemungkinan berlaku kemelesetan ekonomi dunia dalam masa terdekat.''Saya fikir keadaan ini tidak akan menjejaskan kita kerana ekonomi negara tidak terdedah secara terus dengan krisis yang sedang berlaku di AS dan Eropah," katanya selepas menyampaikan bantuan kepada ibu tunggal bagi Parlimen Tasek Gelugor .

Beliau diminta mengulas kejatuhan pasaran saham Asia berikutan keadaan ekonomi di AS dan Eropah sekali gus mencetuskan kebimbangan fenomena kemelesetan ekonomi dunia akan berulang.Semalam, Dow Jones mencatatkan kejatuhan paling teruk iaitu 4.3 peratus dalam tempoh sehari sejak 2008.Tan Sri Nor Mohamed berkata, senario tersebut banyak dipengaruhi kebimbangan terhadap cara AS mengurus perbelanjaannya selain pertumbuhan ekonomi yang sangat perlahan.

Beliau bagaimanapun berkata, perkembangan itu hanya bersifat sementara dan proses pemulihan ekonomi dunia yang menjadi perlahan banyak bergantung kepada pertumbuhan ekonomi di China dan India.
''Dalam hal ini, kita mempunyai asas ekonomi yang kukuh untuk berdepan apa juga kemungkinan ekoran ketidaktentuan yang sedang berlaku.

''Kita juga bernasib baik kerana mempunyai hubungan dagang dengan China dan India yang merupakan gergasi ekonomi dunia dan pertumbuhan ekonomi kedua-dua negara ini juga merupakan faktor penting kepada pemulihan ekonomi dunia," jelasnya.

Penulis walaubagaimanapun berpendapat agar negara sentiasa bersedia dengan rancangan-rancangan tertentu jika krisis di Eropah dan Amerika Syarikat semakin buruk. Persediaan awal membolehkan negara menyerap segala bentuk kesan negatif  yang mungkin berlaku ke atas ekonomi negara.Antaranya dengan menggalakkan pelaburan di peringkat domestik agar ekonomi terus berkembang dan rakyat dapat menjalankan urusan harian seperti biasa.

1 comment:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...