Bursa Malaysia

top_rightads

Sunday, August 14, 2011

Krisis Ekonomi-Saham Mana Yang Perlu Diberi Perhatian ?

Keadaan ekonomi dunia pada masa sekarang menuntut para pelabur pasaran saham agar berhati hati. Mungkin perlunya kita mengambil untung sedikit, jika nilai pelaburan asal kita telah meningkat nilainya berbanding kos belian saham-saham berkenaan. Ini kerana krisis ekonomi dunia pada kali ini datang dalam keadaan dua(2) serangkai iaitu melibatkan dua benua iaitu di benua Eropah dan Amerika Syarikat(AS).

Sedangkan krisis ekonomi asia yang melibatkan satu benua sudah cukup mengakibatkan pelabur kerugian, inikan pula bagi keadaan sekarang. Jika bagi mereka yang masih mempunyai pandangan yang positif kepada pasaran, maka perlulah mengambil langkah-langkah yang sepatutnya . Antaranya:

1. Melabur di dalam syarikat yang mempunyai pegangan institusi yang tinggi dan sudah terbukti sebagai pelabur tulen yang bermatlamatkan keuntungan melalui pembayaran dividen.
2.Melabur syarikat yang mempunyai rekod pembayaran dividen yang baik.
3.Pelaburan ke dalam syarikat yang mempunyai aliran tunai yang tinggi.
4. Melabur ke dalam syarikat yang bercirikan monopoli atau oligopoli.
5. Menjauhi seketika syarikat yang pegangan sahamnya agak signifikan dimiliki pelabur Eropah dan Amerika Syarikat(AS). Ini kerana , pelabur ini mungkin terpaksa menarik pelaburan untuk menampung keperluan dana di negara mereka.
6. Yang berugama Islam pula, laburkanlah ke dalam kaunter berstatus diiktiraf sebagai mematuhi keperluan Syariah agar mendapat keberkatan.

Namun ini semua hanya pendapat dan dari pengalaman penulis semata-mata. Penulis tak dapat menolong jikalau berlakunya kerugian disebabkan jika anda menggunakan nasihat berkenaan.

Sekian.

@MyIktisad

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...