Bursa Malaysia

top_rightads

Tuesday, August 2, 2011

Korea Selatan Membeli Emas Buat Kali Pertama Dalam Tempoh 13 Tahun

Selasa, 2 Ogos 2011- Bank pusat Korea Selatan telah membuat suatu kenyataan yang menyebut bahawa ia membeli emas untuk pertama kalinya dalam tempoh 13 tahun bagi mempelbagaikan rizab pertukaran asing berbanding matawang dolar.

Berdasarkan suatu kenyataan yang dikeluarkan, ia telah membeli 25 tan emas daripada pasaran global  di antara bulan Jun dan Julai, menjadikan jumlah rizab emasnya berjumlah 39.4 tan metric pada akhir bulan Julai.

"Pembelian emas ini adalah sebagai jaringan keselamatan, yang akan membantu kita berdepan dengan pasaran kewangan global yang tidak menentu dan meningkatkan keyakinan pelabur di Korea Selatan semasa krisis”, menurut Hong Taeg-Ki, ketua kumpulan pengurusan rizab bank, kepada Dow Jones Newswires.

Dia tidak mengulas mengenai sama ada akan adanya pembelian yang selanjutnya yang bakal dilakukan.Ini adalah kali pertama bank pusat berkenaan membeli emas kerana ia telah membeli logam berkenaan dari rakyat korea semasa krisis kewangan 1997-1998 di Asia timur. Individu-individu pada masa itu bersama-sama mengumpul emas dari rumah masing-masing untuk membantu negara mereka keluar daripada krisis berkenaan.

Sejak krisis kewangan 2008, emas semakin menjadi perhatian di kalangan bank-bank pusat selurus dunia dan harganya kini telah meningkat secara mendadak.Jumlah rizab bank pusat Korea Selatan telah berada pada paras tertinggi dalam rekod iaitu sebanyak $311 billion pada akhir bulan Julai.

Sumber : Agence France-Presse, Dikemaskini 8/2/2011

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...