Bursa Malaysia

top_rightads

Saturday, August 6, 2011

Pemandu Asing: Kerajaan Digesa Tidak Melayan Permohonan Syarikat Bas

Berita akhir-akhir ini telah memaparkan sebilangan pemandu bas di utara telah ditamatkan perkhidmatan mereka secara serta merta. Pada masa yang sama beberapa media masa dan badan penyiaran telah melaporkan sebuah syarikat bas yang mana ianya adalah antara yang terbesar di negara ini telah memohon kepada kerajaan agar pekerja asing dibawa masuk sebagai pemandu bas. Alasannya ialah kekurangan pemandu yang teliti dan berkualiti. Bukankah kemalangan yang disebabkan oleh lori-lori hantu sering melibatkan warga asing sebelum ini? Apakah kita hendak jadikan bas-bas expres di jalanraya kita sebagai bas hantu pula? Selain itu, kenapa tak tawarkan pekerjaan kepada pemandu-pemandu bas berkenaan yang sedang hilang mata pencarian?

Penulis hanya mampu mengeluh dengan alasan yang diberi oleh syarikat berkenaan kepada kerajaan. Apakah pemandu-pemandu yang dimaksudkan lebih berkualiti dengan pekerja tempatan. Baru-baru ini , penulis sendiri berpengalaman pahit apabila syarikat pembekal barangan elektrik menggunakan pekerja asing untuk tujuan penghantaran, di mana pekerja berkenaan amat cuai dalam mengangkat barangan elektrik berkenaan sehingga tercalar. Penulis dengan tidak berkompromi, menjadikan ianya sebagai alasan utama untuk ditukarkan kepada peralatan yang baru. Lagipun secara kebetulan barangan berkenaan juga tidak berfungsi dengan baik disebabkan ketidakmahiran pekerja berkenaan. Akhirnya pembekal berkenaan terpaksa menggantikan barangan baru dan kali ini penghantaran dengan menggunakan pekerja tempatan .

Apa yang penulis dapat simpulkan di sini ialah, bukan kualiti pemandu yang diutamakan, tetapi mentaliti kapitalis yang ada dikalangan pemilik syarikat berkenaan. Keselamatan pengguna sudah menjadi perkara kedua kerana keuntungan jangka pendek yang menjadi keutamaan. Ini kerana pekerja asing sanggup mendapat gaji rendah berbanding penduduk tempatan yang mempunyai kos sara hidup yang lebih tinggi.

Jika kerajaan mahu imejnya tercalar, turutkan ajelah permintaan ini(syarikat berkenaan). Jika kerajaan menolak permintaan ini, maka penulis dan rakyat Malaysia yang lain akan pasti mengesahkan bahawa slogan rakyat didahulukan adalah satu kenyataan.

@MyIktisad

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...