Bursa Malaysia

top_rightads

Monday, August 8, 2011

Krisis Ekonomi Dunia:Bursa Saham Malaysia Terjejas Teruk

Bursa Malaysia telah mencatatkan kejatuhan besar pada sisi sebelah pagi ini disebabkan kebimbangan pelabur terhadap prospek ekonomi dunia dan kemungkinan kegawatan ekonomi dunia yang bakal melanda. Indeks FBMKLCI telah mencatatkan penurunan sebanyak 46.63 mata pada pukul 12.30 tengahari tadi. Jumlah dagangan keseluruhan pula direkodkan pada nilai RM 1.781 bilion.

Pasaran global juga memberikan reaksi negatif kepada penurunan penarafan kredit Amerika Syarikat(AS) oleh agensi penarafan Standard & Poors. Indeks utama Asis di Tokyo, Seoul dan Syedney masing-masing merosot sebanyak lebih daripada 1 peratus, selepas bermulanya urusniaga pasaran saham. Urusniaga hadapan saham di New York juga dijangka diniagakan lebih rendah menjelang sesi pembukaannya di Wall Street pada hari Isnin.

Pelabur-pelabur dilihat melepaskan pegangan saham mereka dipasaran disebalik ketidaktentuan krisis ekonomi di Eropah dan di Amerika Syarikat. Kegawatan ekonomi berkenaan turut dijangka menjejaskan ekonomi Asia yang mana kebanyakan eksport barangannya masih bergantung kepada ekonomi bekenaan.

@MyIktisad

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...