Bursa Malaysia

top_rightads

Thursday, August 11, 2011

Pakatan MAS Dan AirAsia - Menginstitusikan Industri Penerbangan Negara

Pakatan strategik di antara dua syarikat penerbangan iaitu MAS dan AirAsia dilihat sebagai salah satu strategi menginstitusikan prospek nilai kekayaan yang dijana daripada industri berkenaan. Kelmarin Khazanah Nasional yang merupakan pemegang saham telah memeterai perjanjian dengan Tune Air untuk menguasai 10 peratus  ekuiti AirAsia. Sebagai balasan Tune Air akan memiliki saham Mas sebanyak 20.5 peratus menerusi proses pertukaran saham.

Langkah berkenaan menyebabkan Khazanah menguasai kedua-dua syarikat berkenaan. Sebarang keuntungan atau kerugian  yang dinikmati oleh kedua-dua syarikat berkenaan akan memberi kesan kepada Khazanah yang merupakan cabang pelaburan kerajaan Malaysia.

Para penganalisis tempatan menyifatkan kerjasama itu melibatkan Khazanah Nasional Bhd. (Khazanah), pemegang kepentingan MAS dan Tune Air, syarikat induk AirAsia Bhd. dan AirAsia X bakal memberikan situasi menang-menang kepada pihak yang terlibat. Ianya mengelakkan pembaziran sumber-sumber yang sepatutnya boleh digunakan bersama bagi memajukan industri penerbangan negara disamping bersedia dengan cabaran persaingan industri penerbangan global.Pakatan itu juga menyaksikan perjanjian Rangka Kerja Kolaboratif Komprehensif (CCF) dimeterai antara MAS, AirAsia dan AirAsia Xbagi meneroka kerjasama dalam pelbagai bidang.

Sebarang keuntungan daripada industri ini bakal turut dinikmati oleh pihak awam di mana Khazanah sebagai cabang pelaburan negara semestinya akan memulangkan keuntungan berkenaan kepada kerajaan untuk disalurkan pula kepada rakyat menerusi projek pembangunan. Ini berbeza dengan keadaan jika hanya individu tertentu yang seolah memonopoli perniagaan tertentu di sesebuah negara. Penulis berharap model perniagaan ini akan memberi kesan positif yang diharapkan.

@MyIktisad

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...