Bursa Malaysia

top_rightads

Friday, August 5, 2011

Pekerja Bukan Aset Biasa Dalam Perniagaan

Baru-baru ini negara dicuit dengan dua berita kurang enak iaitu sebuah syarikat telah mengeluarkan notis cuti tanpa gaji kepada para pekerjanya apabila sebaik sahaja masuknya bulan Ramadhan. Manakala berita yang satu lagi ialah mengenai berita penamatan perkhidmatan sebilangan pemandu bas di Parit Buntar, iaitu di kampung penulis sendiri.

Kes seperti ini berlaku mungkin disebabkan tiada keikhlasan dan kejujuran majikan dalam menjalankan perniagaan. Ini rentetan daripada sistem kapitalis yang mungkin diamalkan oleh pengurusan kedua-dua syarikat berkenaan. Pekerja dianggap seperti aset-aset biasa yang boleh dibuang dan ditukar ganti sewenang-wenangnya. Bila mereka diperlukan, mereka akan disanjung dan dipuji , manakala apabila tidak diperlukan lagi, mereka ditendang dan disepak seperti bola.

Tetapi syarikat berkenaan lupa, bahawa kos sebenar yang terpaksa mereka tanggung adalah lebih tinggi. Imej mereka dikalangan kerajaan telah buruk dimana ianya akan menyukarkan mereka untuk mendapatkan kontrak daripada kerajaan dan pihak swasta yang lain dimasa akan datang. Pekerja-pekerja yang berkemahiran dan berpotensi di pasaran mungkin akan menjauhi menyertai syarikat-syarikat berkenaan. Selain itu, proses perundangan yang diambil oleh pihak pekerja akan menyebabkan pihak pengurusan terpaksa meluangkan masa untuk mengenepikan pertuduhan dan bakal  hilang fokus dalam menjalankan perniagaan harian dan mencari peluang-peluang baru.

Sesungguhnya, para majikan berkenaan tidak menyedari bahawa strategi pengurangan kos mereka sebenarnya menambahkan lagi kos yang amat besar dan mahal untuk ditanggung.

@MyIktisad

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...