Bursa Malaysia

top_rightads

Sunday, July 24, 2011

Bank Negara Bercadang Menganugerah Lesen Bank Islam Multinasional Pada Suku Ke Tiga 2011


JAKARTA: Malaysia merancang untuk mewujudkan bank Islam pertama multinasional di Asiayang boleh meningkatkan kemampuan pemberi pinjaman yang berasaskan syariah untuk melaksanakan tawaran sukuk yang lebih besar, selepas jualan global meningkat lebih daripada dua kali ganda kepada AS $ 14.7bil tahun ini.

Suatu lesen bank lagi akan diberikan pada suku ketiga, kata Gabenor Bank Negara Tan Sri Dr Zeti Akhtar Aziz dalam satu wawancara di Jakarta pada 18 Julai. Beliau berkata pada bulan Oktober nanti, bank berkenaan akan ditubuhkan oleh institusi dari Asia dan Timur Tengah dengan permodalan pasaran sebanyak AS $ 1bil. Jumlah berkenaan mampu  berkembang kepada kira-kira AS $ 10bil dalam tempoh enam hingga 10 tahun, menurut Five Pillars firma penasihat kewangan Islam yang berpangkalan di Singapura.

Pemberi pinjaman berdasarkan  Syariah terlalu memberi tumpuan kepada pasaran domestik dan bank baru itu nanti akan memberi tumpuan kepada perniagaan antarabangsa, membantu mempercepatkan pertumbuhan dalam industri kewangan Islam, kata Zeti. Modal asas bank-bank yang berdasarkan Islam di negara Asia Tenggara adalah tidak mencukupi untuk menguruskan jualan sukuk yang berjumlah lebih daripada AS $ 500mil,


Sumber: Bloomberg & ThesarOnline

MyIktisad menyambut baik usaha ini agar sistem kewangan Islam mampu bersaing dengan sistem kewangan konvensional serta mewujudkan keadlian sosial di kalangan masyarakat antarabangsa.

1 comment:

  1. perbankan islam, ada yang bilang ianya back door riba...wallahualam bisawab.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...