Bursa Malaysia

top_rightads

Monday, July 18, 2011

Perbankan Islam Perlu Lebih Mesra Pelanggan

Baru-baru ini penulis ada memohon untuk mendapatkan kad kredit daripada salah ssebuah bank Islam yang ada di Malaysia. Ini kerana penulis berazam untuk menghapuskan kad-kad kredit konvensional yang penulis ada dan beralih kepada kad kredit perbankan Islam. Setelah lebih daripada sebulan menunggu, masih tiada jawapan yang diterima sama ada permohonan penulis berjaya ataupun gagal. Sedangkan pada masa yang sama,  bank-bank konvensional pula, tanpa diminta dan putus asa , mereka telah menghantar kad-kad baru emas sebagai naik taraf atau gantian kad-kad kredit yang sudah tamat tempoh.

Penulispun pergi la semula ke bank berkenaan untuk mengetahui status permohonan penulis. Pegawai bank berkenaan berjanji untuk menyiasat dan menghubungi penulis semula.Namun begitu, amat menghampakan, setelah 4 hari berlalu, satu khabar beritapun penulis tak dengar. Maka dengan itu,penulis membuat kesimpulan bahawa perbankan Islam di Malaysia telah maju dan tidak memerlukan pelanggan seperti penulis lagi. Maklumlah mereka sedang sasarkan pelanggan bukan Islam agaknya, untuk menunjukkan produk mereka setaraf diperingkat antarabangsa.

Pelik pula, sedangkan perbankan konvensional sering mengejar penulis sama ada semasa hendak beri kredit atau semasa menuntut kembali kredit yang kadangkala penulis terlupa nak jelaskan dalam masa yang ditetapkan. Renung-renungkan..dan selamat beramal...

@MyIktisad

2 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...