Bursa Malaysia

top_rightads

Thursday, July 14, 2011

Malaysia Perlu Bersedia Dengan Kemungkinan Krisis Ekonomi Dunia

Buletin Utama di TV3 sebentar tadi menyiarkan berita tentang keadaan hutang Amerika Syarikat yang semakin meruncing. Pada masa yang sama krisis ekonomi di Greece menampakkan seolah-olah tiada penyelesaian buat masa ini dan mungkin merebak kepada beberapa negara lagi. Ini adalah disebabkan akur kepada desakan IMF terhadap perlaksanaan dasar ekonomi mereka.

Malaysia suatu ketika dulu sikitar akhir 90 an juga hampir-hampir handak melaksanakan kaedah yang sama. Mujurlah Menteri Kewangan ketika itu mempercayai model berkenaan terkeluar daripada barisan pembuat keputusan. Malaysia akhirnya berjaya keluar daripada krisis berkenaan dengan acuannya tersendiri.

Perkembangan terbaru ini seharusnya membuatkan Malaysia membuat persediaan awal untuk menghadapi kemungkinan satu lagi krisis ekonomi dunia bakal berlaku. Salah satu caranya ialah dengan menarik kembali pelaburan di luar negara (jika ada)  dengan melalui proses pengambilan untung dan menggalakkan/menyalurkan kepada pelaburan domestik bagi mengekalkan momentum pertumbuhan ekonomi negara walaupun dalam keadaan ekonomi dunia yang makin tidak menentu.Strategi mengharapkan pelaburan langsung asing mungkin tidak berapa bijak atau sesuai buat masa sekarang.

@MyIktisad

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...