Bursa Malaysia

top_rightads

Sunday, August 21, 2011

Ramadhan Melatih Usahawan Muslim Yang Tulen

Kewujudan pasar dan bazar Ramadhan setiap tahun perlu dilihat dari sudut yang positif. Jika tiga puluh tahun dahulu, pasar dan bazar ini seolah-olah tidak wujud sama sekali. Pembelian barang keperluan terpaksa bergantung kepada peniaga-peniaga bukan Islam. Namun selaras dengan syiar Islam dan keperluan semasa umat Islam, bazar-bazar dan pasar Ramadhan kini dilihat  semakin signifikan.

Ini secara tidak langsung melatih umat Islam menjadi usahawan pada bulan yang mulia ini. Yang berjaya, mungkin boleh jadikan bidang berkenaan sebagai profession baru yang lebih menguntungkan. Yang masih belum berjaya, teruskan usaha dan tanpa putus asa. Dari segi sudut kerajaan, inilah salah satu cabang utama yang boleh diberi perhatian dalam mambangunkan usahawan-usahawan baru dari kalangan umat Islam dan bumiputra. Kerajaan mungkin boleh menyumbang dari segi bantuan kepakaran dan latihan dari segi meningkatkan kualiti penyediaan barangan dan perkidmatan.

Selain daripada itu, pemantauan dari segi pemberian lesen juga perlu diperkuatkan. Ini untuk mengelakkan tangan-tangan ghaib yang memonopoli agihan lesen tapak dan menyewakannya kepada pihak lain atau warga asing demi keuntungan atas angin.Bagi peniaga bukan Islam pula, mereka turut akan mendapat tempias peluang dari segi perniagaan bahan mentah dan keperluan peniaga-peniaga berkenaan. Dengan ini peluang dan kekayaan negara dapat dinikmati oleh semua pihak. Ini dapat dilakukan jika kita semua tidak bersikap tamak dan mengikiskan sikap mementingkan diri.

@MyIktisad

1 comment:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...