Bursa Malaysia

top_rightads

Friday, August 5, 2011

Bagaimana Maklumat Memainkan Peranan Dalam Perniagaan

Kisah berkenaan satu Kesatuan syarikat pengangkutan hendak mengadakan mogok di bulan yang mulia ini menarik perhatian penulis. Ianya rentetan daripada ketidakpuasan hati kesatuan terhadap penyambungan kontrak perkhidmatan pemimpin utama syarikat berkenaan oleh kerajaan.

Walau bagaimanapun, penulis berharap ada pihak dikalangan kerajaan membuat siasatan terperinci terhadap isu berkenaan. Apakah yang sebenarnya berlaku sehingga kemelut seperti ini boleh tercetus? Bagi pendapat penulis, isu ini mungkin berlaku disebabkan lemahnya proses komunikasi di antara pekerja dan pihak pengurusan , selain daripada wujudnya elemen-elemen politik tertentu.

Penulis juga berpendapat, perlu adanya jalan lain yang berbentu jangka panjang dalam mengatasi kemelut berkenaan daripada terus berlaku. Antaranya :

1. Pengurusan perlu sering turun padang dan berinteraksi dengan para pekerja agar informasi-informasi penting seperti luahan, rasa ketidakpuasan hati, masalah pekerja dapat ditangani dengan lebih praktikal dan bijaksana.
2. Pihak pengurusan perlu mengurangkan proses birokrasi pada peringkat dalaman.
3. Menjalankan program pembangunan dan latihan yang berterusan di kalangan pekerja.
4. Merangka program ganjaran yang menarik dan praktikal selaras dengan kemampuan syarikat.
5. Membuang segala halangan-halangan yang boleh menyebabkan maklumat penting tidak dapat disampaikan kepada pengurusan atasan yang mana halangan ini menjejaskan komunikasi dua hala di antara dua pihak.
6. Syarikat digalakkan berkongsi maklumat tentang hala tuju terkini, pencapaian dan cabaran dengan para pekerja agar semangat kekitaan dapat diwujudkan dikalangan pekerja dan pihak pengurusan. Dengan itu para pekerja pula dapat turut merasakan cabaran yang dihadapi oleh syarikat.
7. Dasar keadilan sosial perlu diterapkan dalam sistem pengurusan;
8. Lain-lain

Jika maklumat-maklumat berkenaan dapat digerakkan secara positif di dalam perniagaan, ianya sudah tentu bakal melonjakkan prestasi syarikat secara lebih positif walau apa jua cabaran yang bakal melanda. Pada masa itu , majoriti para pekerja akan memberi sokongan padu kepada pihak pengurusan dalam melaksanakan apa jua rancangan perniagaan.Maka isu petisyen seperti ini sudah tentu dapat dielakkan.

@MyIktisad

1 comment:

  1. Hai...
    singgah tgk entry n klik2... sama2 jana tabung...
    jom klik2... singgah2 lah..
    Moga berjaya dgn nffng...
    Salam perkenalan.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...