Bursa Malaysia

top_rightads

Sunday, February 22, 2015

Pengasingan Fungsi Klinik Dan Farmasi Bakal Akibatkan Pembaziran Sumber

1 Jamadil Awal 1436

Cadangan pengasingan di antara fungsi klinik dan farmasi bakal menyebabkan pembaziran sumber kepada ekonomi dan rakyat. Walaupun ianya bakal menguntungkan operator farmasi dan sesetengah pihak, ianya bakal meningkatkan beban kepada pengguna yang mana mereka terpaksa membayar dua caj untuk mendapatkan servis yang sama.

Rakyat terpaksa membelanjakan kos tambahan seperti pengangkutan kerana , klinik tidak dibenarkan mengeluarkan ubat kepada pesakit. Produktiviti sumber tenaga di dalam industri juga bakal menurun disebabkan dua pihak(klinik dan kedai farmasi)  terlibat untuk menyediakan satu rantaian perkhidmatan berbanding satu(iaitu klinik sahaja) sebelum ini.

 Selain daripada itu jangkamasa untuk mendapatkan perhidmatan kesihatan juga makin bertambah dan ianya bakal melumpuhkan produktiviti tenaga kerja di negara ini. Jika sebelum ini, pesakit  atau waris pesakit mungkin hanya perlu keluar sebentar untuk mendapatkan rawatan, kini mereka terpaksa mengambil cuti penuh untuk menyelesaikan masalah kesihatan diri dan tanggungan mereka. Secara keseluruhan, cadangan ini bakal menyebabkan pembaziran sumber di kalangan masyarakat dan negara.

Wallahualam

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...