Bursa Malaysia

top_rightads

Tuesday, February 3, 2015

Kadar Lesen Perniagaan Tinggi Punca Harga Barangan Tidak Turun?

11 Rabiul Akhir 1436

Apabila harga minyak telah turun, ramai pengguna mengeluh pula disebabkan harga barangan dan perkhidmatan tidak turun. Ini membuktikan bahawa harga minyak bukanlah faktor utama yang menyebabkan kenaikan harga minyak selama ini. Rakyat dan persatuan pengguna sepatutnya tidak cepat melatah dengan menunding kepada hanya kepada peniaga semata-mata.

Ini adalah kerana, para perniaga terpaksa menanggung kenaikan kos-kos yang lain. Apa sedang terlepas pandang ialah kenaikan kos lesen perniagaan sebanyak beratus peratus di sebuah negeri di lembah kelang. Sebagai contoh, kalau pada tahun lepas, lesen perniagaan runcit yang berjumlah RM120 setahun, kini ianya telah dinaikkan kepada RM1000 untuk lesen berkenaan diperbaharui secara tahunan. Cuba lihat, berapa peratuskah kenaikan tersebut?Kenapa isu ini tidak disalahkan atau dibuat kajian terhadap kenaikan kos? Pihak berkuasa tempatan yang menaikkan kadar lesen ini juga patut diberi perhatian untuk didesak menurunkan kadar lesen yang dilihat agak mencekik peniaga.

Para peniaga juga terbeban dengan kenaikan tarif elektik pada tahun lepas. Itu belum masuk kenaikan sewa premis-premis perniagaan yang mengenakan kadar sewa yang dilihat kadangkala tidak masuk akal. Maka jika nak buat penilaian punca harga barangan tidak turun, perlulah melihat keseluruhan aspek dan jangan berdiam diri jika ianya melibatkan pihak berkuasa.

Wallahualam.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...