Bursa Malaysia

top_rightads

Sunday, January 6, 2013

The Economist Beri Pengiktirafan Tinggi Kepada Penguasaan Malaysia Dalam Kewangan Islam

23 Safar 1434

KUALA LUMPUR, 5 Januari - 'The Economist' telah memberikan penarafan yang tinggi kepada kepemimpinan progresif Malaysia dalam kewangan Islam, dan khususnya penguasaan negara ini dalam bon Islam atau sukuk.

Dalam satu laporan bertajuk "Berteraskan ummah: Malaysia terajui Kewangan Islam", majalah kewangan terkenal itu menyebut Malaysia sebagai negara pertama di dunia yang menerbitkan sukuk kerajaan pada 2002.

Laporan itu berkata, "Dalam banyak aspek yang menjadikan Malaysia terkenal, kedudukan sebagai peneraju perkhidmatan kewangan tidaklah menonjol. Tetapi, dari beberapa segi, negara ini adalah pusat kewangan Islam terpenting di dunia."

"Berdasarkan aset, lebih seperlima sistem perbankan negara ini adalah patuh syariah; purata bagi negara-negara Islam adalah kira-kira 12 peratus, dan sering kali jauh kurang daripada itu.

"Malaysia menguasai pasaran dunia bagi sukuk. Negara ini menerbitkan sukuk kerajaan pertama di dunia pada 2002; dalam tiga suku pertama 2012, ia bertanggungjawab bagi hampir tiga perempat daripada keseluruhan terbitan global.

Maklumat lanjut: BERNAMA

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...