Bursa Malaysia

top_rightads

Friday, January 18, 2013

Perasaan Bimbang Gagal Dalam Kalangan Usahawan Berkurangan

7 Rabiulawal 1434

KUALA LUMPUR, 17 Januari 2013- Kebimbangan terhadap kadar kegagalan dalam kalangan usahawan Malaysia menurun dengan ketara sejak empat tahun lepas kepada 36 peratus pada 2012 daripada 65 peratus pada 2009.

Kadar itu adalah berasaskan kajian ke atas 2,000 orang dewasa di negara ini seperti yang dilaporkan dalam Pemantauan Usahawan Global (GEM) 2012.

Menteri Kewangan Kedua Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah berkata trend itu menunjukkan program keusahawanan sedang dibentuk dan memberi tumpuan ke atas peluang-peluang tersedia, dan pada masa yang sama memberi isyarat mengenai kadar peningkatan inisiatif inovasi dan meningkatkan kedudukan ekonomi negara.

Memetik Laporan Global 2012 GEM, beliau berkata kadar aktiviti keusahawanan peringkat awal Malaysia sejak tahun lepas meningkat kepada tujuh peratus berbanding 4.4 peratus pada 2009.

Peningkatan itu katanya adalah selari dengan kedudukan di Malaysia di mana perniagaan negara kini lebih mampan berbanding empat tahun lepas.

Husni berkata kadar kejayaan perniagaan baharu melepasi 42 bulan, meningkat kepada tujuh peratus pada 2012 berbanding 4.2 peratus pada 2009, mengatasi negara seperti United Kingdom (enam peratus) dan Jerman (lima peratus).

"Peningkatan ini yang sebahagian besarnya didorong oleh peluang keusahawanan dipacu peningkatan berbanding keusahawanan dipacu keperluan, sangat menggalakkan," katanya pada pelancaran Pemantauan Keusahawanan Global 2012, di sini pada Khamis.

"Kami sudah pasti memperakui hakikat bahawa kadar pengekalan Korea Selatan ialah 10 peratus dan China 12 peratus. Ini sesuatu yang perlu kita tingkatkan," katanya.

Untuk itu kerajaan memberikan perhatian yang lebih ke atas usaha meningkatkan keupayaan usahawan seperti melaksanakan pelbagai langkah menerusi khidmat nasihat, bimbingan, latihan dan pembiayaan menerusi agensi kerajaan, termasuk Cradle Fund Sdn Bhd, SME Corp, Malaysian Biotechnology Corp dan Multimedia Development Corp.

Maklumat lanjut: BERNAMA

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...