Bursa Malaysia

top_rightads

Thursday, November 17, 2011

Kedai Rakyat 1Malaysia: Buktikan Anda Boleh

Masih membicarakan perihal tentang kedai Rakyat 1Malaysia(KR1M). Selepas serangan demi serangan yang dilakukan ke atas kedai ini oleh pelbagai pihak yang mempunyai agenda tertentu, penulis ingin menyeru agar pengusaha-pemgusaha kedai ini tidak patah semangat. Maka buktikanlah bahawa anda semua mampu memberikan yang terbaik.

Ini adalah lumrah dalam perniagaan. Penulis menyarankan agar pengusaha kedai ini menyasarkan menjadi Kedai Rakyat 1Malaysia yang mempunyai seratus peratus (100%) barangan yang mendapat logo JAKIM. Jika ini dapat dilakukan penulis yakin bahawa inisiatif ini bakal pergi jauh dengan menjadi kedai pilihan semua rakyat Malaysia.

Kerajaan juga diseru agar terus menerus memberi bantuan tanpa takut dan gentar ugutan mana-mana pihak. Sepengetahuan penulis ketika berinteraksi dengan peniaga dan pengusaha, penglibatan dalam perniagaan tidak dapat lari daripada ugutan. Ini termasuklah ada yang menggunakan khidmat kongsi gelap dan sebagainya. Kerajaan juga perlu melipatgandakan usaha mengesan taktik kotor ini agar peluang perniagaan tidak terus hanya dimonopoli oleh golongan-golongan yang tidak beretika dan tidak bermaruah ini.

Selain itu tidak kurang juga yang menggunakan khidmat Ilmu Hitam dalam menjatuhkan pesaing. Dengan adanya inisiatif KR1M , maka masalah kegiatan menyorokkan barangan keutamaan pengguna dapat dielakkan selain dapat mengelakkan dari masalah manipulasi harga oleh pembekal dan peruncit konvensioanal.Sebagai pengguna, sama-samalah kita menyokong setiap inisiatif yang baik di negara ini dengan meletakkan ke tepi sebarang kepentingan politik.

@MyIktisad

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...